عمل لیزیک

مانند همه‌ی عمل‌های جراحی دیگر، در عمل لیزیک چشم خطرات بالقوه، عوارض و محدودیت‌هایی وجود دارد که باید قبل از انتخاب و تصمیم‌گیری برای انجام این عمل (یا هر نوع عملی در این زمینه) کاملاً از آن‌ها مطلع باشید. انتخاب یک جراح چشم ماهر و مجرب در زمینه‌ی عمل لیزیک می‌تواند در کاهش این خطرات تأثیر داشته باشد و همچنین می توانید به بهترین نتایج ممکن از این عمل لیزر چشم دست یابید. اولین گام برای انجام این عمل این است که تعیین شود آیا کاندیدای خوب و مناسبی برای عمل جراحی اصلاح دید هستید یا خیر. پزشک متخصص چشم یک معاینه و آزمایش‌های کاملی از را بروی چشمتان انجام خواهد داد تا مناسب بودن شرایطتان را برای انجام عمل لیزیک بررسی و تعیین کند. در طی معاینه، پزشک این موارد را در شما ارزیابی خواهد کرد: فرم و ضخامت قرنیه‌ی چشم شما؛ خطاهای انکساری و اندازه‌ی مردمک، میزان رطوبت چشم شما (برای بررسی و چک کردن سندروم خشکی چشم)؛ سلامت عمومی و سابقه‌ی بیماری؛ هر گروه دارویی که مصرف می‌کنید. حتی اگر کاندیدای مناسبی برای انجام عمل لیزیک چشم نباشید، نگران نباشید ، شما هنوز هم می‌توانید با انجام عمل‌های دیگری برای اصلاح دید مانند پی آر کی (PRK)، لازک (LASEK) یا کاشت لنزهای دائمی در چشم ، مشکلات دید خود را برطرف کنید.

هر آنچه باید درباره عمل لیزیک چشم بدانید!

عمل لیزیک چشم و انواع دیگر جراحی‌های لیزری چشم از جمله پی آر کی و لازک، از بالاترین حد ایمنی و موفقیت برخوردار هستند. این عمل‌های برای رفع مشکلاتی همچون نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم طراحی شده‌اند و به شما کمک می‌کنند تا مابقی عمرتان را بدون استفاده از عینک یا لنزهای طبی سپری کنید. مشکلات ناشی از عمل لیزیک که بینایی را تهدید می‌کنند، مانند کاهش قابل توجه دید، بسیار به ندرت رخ می‌دهند و بسیاری از عوارض و مشکلات ناشی از عمل لیزر چشم را می‌توان با انجام عمل‌های دیگر یا درمان‌های دارویی برطرف کرد.

جراحی لیزیک برای چه افرادی مناسب نیست؟

هر کسی نمی‌تواند کاندیدای مناسبی برای انجام عمل لیزیک  چشم باشد. شرایطی خاص و عواملی آناتومیکی وجود دارند که می‌توانند خطر ایجاد نتایجی نامطلوب را افزایش دهند یا دستیابی به نتایج مطلوب از عمل لیزیک را محدود سازند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

• قرنیه‌ی خیلی نازک یا نامنظم
  • بزرگ بودن مردمک‌ها
  • خطاهای انکساری زیاد
  • دید ناپایدار
  • خشکی چشم
  • سن بیمار
  • اگر باردار باشید
  • اگر به بیماری یا اختلالات تحلیل کننده یا مشکلات خود ایمنی فعال مبتلا باشید.

عوارض و مشکلات ناشی از عمل لیزیک چشم

از بیست سال گذشته که این عمل وارد حیطه‌ی جراحی‌های چشم شده است تاکنون میلیون‌ها نفر برای اصلاح دید خود تحت عمل لیزیک چشم قرار گرفته‌اند و جراحانی که تجربه‌ای طولانی در عمل لیزیک چشم دارند گزارش می‌کنند که میزان بروز مشکلات جدی از این عمل کمتر از ۱ درصد می‌باشد. در زیر به مشکلات و عوارض شایع ناشی از عمل لیزیک چشم اشاره می‌کنیم. بیشتر این مشکلات را می‌توان با درمان‌های دارویی یا انجام یک جراحی دیگر برطرف کرد.

ناراحتی و اختلالات بینایی موقتی

در روزهای اول بعد از عمل لیزیک ، بروز ناراحتی‌هایی مانند خارش خفیف و حساسیت نسبت به نور عادی است و باید انتظار آن را داشته باشید. در طی چند هفته‌‌ یا ماه‌های اول نیز ممکن است این عوارض را تجربه کنید: هاله یا حلقه‌های نور؛ روشنایی زننده و جرقه زدن یا نور زدن نقطه نقطه‌ای در محیط‌های کم نور، خصوصاً در شب؛ خشکی چشم، تاری دید و کاهش دقت دید. در اکثر موارد، این مشکلات و عوارض موقتی هستند و در طی سه تا شش ماه آینده کاملاً برطرف می‌شوند.

مشکلاتی در لایه‌ی برداشته شده از روی چشم (flap)

در عمل لیزیک چشم، لایه‌ی نازکی بر روی سطح جلویی شبکیه بلند و دوباره برگردانده می‌شود. در طی جراحی، برای ایجاد تغییراتی در چشم، این لایه را بلند می‌کنند. سپس این لایه را مجدداً به جای خود برمی‌گردانند تا یک بانداژ طبیعی برای چشم باشد. همه‌ی مشکلات چشم را می‌توان در طی همان جلسه‌ی جراحی با موفقیت برطرف کرد. مجدداً باید گفت که به یاد داشته باشید که می‌توانید خطر بروز مشکلات و عوارض ناشی از عمل لیزیک چشم را با انتخاب یک جراح مشهور و باتجربه در زمینه‌ی جراحی چشم کاهش دهید. برخی مشکلات ناشی از لایه برداشته شده در عمل لیزیک عبارت‌اند از :

آستیگماتیسم نامنظم

مشکل آستیگماتیسم نامنظم، از بی‌نظمی سطح منحنی روی قرنیه ناشی می‌شود. همچنین آستیگمات نامنظم می‌تواند از عمل اصلاح دیدی ناشی شود که به خوبی روی چشم متمرکز نبوده یا از  روند بهبودی نادرست و غیرعادی آن ایجاد می‌شود.

رشد زیر لایه‌ای (درونی) اپی تلیوم

رشد زیر لایه اپی تلیوم (سطحی‌ترین لایه سلولی قرنیه ) زمانی رخ می‌دهد که سلول‌هایی از لایه‌ی بیرونی قرنیه (برون پوش) ، بعد از عمل لیزیک چشم، در زیر لایه‌ی بلند شده در طی عمل رشد می‌کنند. در اکثر موارد، رشد درونی این بافت‌ها خود به خود محدود شده و هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد.

کراتیت لایه‌ای منتشر ( التهاب قرنیه در زبر لایه فلپ) (DLK)

کراتیت یا التهاب قرنیه‌ی لایه‌ای منتشر ( التهاب قرنیه در زبر لایه فلپ- DLK)، عبارت است از التهاب زیر لایه‌ی برداشته شده در عمل لیزیک که ممکن است چند دلیل داشته باشد. برخی از موارد التهاب قرنیه بعد از عمل لیزیک چشم، نرمال هستند. اما اگر این التهاب غیرقابل کنترل باشد، مانند آنچه که در التهاب قرنیه‌ی لایه‌ای منتشر (DLK) رخ می‌دهد، ممکن ست در روند بهبودی اختلال وارد کند و منجر به کاهش دید گردد.

کراتکتازی (پیش آمدگی قرنیه) یا كراتوكونوس (قوز قرنیه)

کراتکتازی مشکلی بسیار نادر است؛ این عارضه یک برآمدگی VH در سطح چشم  است و در صورتی ایجاد می‌شود که در طی عمل لیزیک چشم، بافت خیلی زیادی از روی قرنیه برداشته می‌شود و یا در صورتی که قبل از عمل لیزیک چشم، قرنیه ضعیف بوده است (این ویژگی را می‌توان با استفاده از نقشه‌ی توپوگرافی قرنیه‌ای مشخص کرد). بروز مشکل کراتوکونوس بعد از عمل لیزیک چشم بسیار نادر است و عوامل خطر ایجاد این عارضه، ناشناخته هستند.تشدید جراحی مجدد لیزر  چشم معمولاً جایز نیست و می‌توان برای باقی ماندن و دست‌کاری نشدن قرنیه انجام درمان‌هایی با کاشت لنزهای تماسی سخت یا کاشت حلقه‌های قرنیه (Intacs) را تجویز کرد یا برای تقویت قرنیه ، می‌توان از درمانی به نام  کراس لینکینگ کلاژن قرنیه استفاده کرد.

خشکی چشم بعد از عمل لیزیک چشم

برخی افرادی که تحت عمل لیزیک چشم قرار می‌گیرند، دچار افزایشی در تولید اشک و اشک ریختن چشم شوند که ممکن است موجب درد و ناراحتی در چشم و تاری دید گردد. تقریباً نیمی از تعداد بیماران عمل لیزیک چشم، موقتاً تا حدی دچار سندروم خشکی چشم می‌شوند سندروم خشکی چشم بعد از عمل لیزیک چشم معمولاً موقتی است و می‌توان آن را با استفاده از قطره‌های مرطوب کننده‌ی چشم (اشک مصنوعی) یا کارهایی دیگر به خوبی برطرف کرد. مشکلات خشکی چشم معمولاً با بهبود کامل چشم از بین می‌روند که ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد. افرادی که همیشه دچار خشکی چشم شدید هستند،  نمی‌توانند کاندیدای مناسبی برای انجام عمل لیزیک چشم باشند.

اگر سؤالی در مورد روش‌های درمان خشکی چشم بعد از عمل لیزیک دارید در این قسمت کلیک کنید.

اصلاح خیلی کم یا خیلی زیاد در دید یا بازگشت مشکل دید

هیچ کس بعد از عمل لیزیک چشم به شماره‌ی چشم صفر (۲۰/۲۰) دست نخواهد یافت و در مواردی بسیار نادر ، ممکن است فردی برای انجام برخی از کارها یا همه‌ی کارها، هنوز هم به عینک یا لنزهای طبی نیاز داشته باشد. اگر در این عمل، لیزر مقدار خیلی زیاد یا خیلی کمی از بافت قرنیه را بردارد، یا روند بهبودی چشمتان به طور عادی و نرمال پیش نرود، نتیجه‌ی این عمل در بینایی شما کمتر از میزان مطلوب خواهد بود. یک علت احتمالی این نتایج تقریباً نامطلوب این است که چشم‌های شما واکنش قابل پیش‌بینی را نسبت به جراحی چشم نشان نداده‌اند. علت احتمالی دیگر این است که ممکن است بینایی شما کمی بعد از عمل لیزیک بهبود یافته باشد اما به مرور زمان و به خاطر ترمیم بیش از حد (  overhealing ) به شماره چشم قبلی بازگردد. در اکثر موارد، اصلاح بسیار کم بینایی یا برگشت مشکل بینایی را می‌توان بعد از آنکه جراحتان تائید کند که خطای انکساری باقی مانده در چشم شما ثابت است، با یک جراحی لیزری اصلاح دید با موفقیت برطرف کرد.

عفونت چشم

عفونت چشم بعد از عمل لیزیک چشم به ندرت پیش می‌آید. از آنجایی که لایه ی برداشته شده از روی قرنیه، حکم یک بانداژ طبیعی در چشم را دارد، احتمال بروز عفونت چشم بعد از عمل لیزیک چشم کمتر از جراحی‌های انکساری قرنیه بدون برداشته لایه ، مانند پی آر کی است. به هر حال ، برای جلوگیری از بروز عفونت و کنترل و کاهش التهاب در مدت زمان بهبودی چشمتان، استفاده از قطره‌های چشمی دارویی طبق دستور پزشک که بعد از عمل لیزیک چشم به شما داده می‌شود بسیار حائز اهمیت است.

چگونه از ایجاد عوارض احتمالی پیشگیری کنیم؟

• مطمئن شوید که مرکزی که عمل چشم انجام می‌دهد، قبل از عمل لیزیک همه آزمایش‌های چشم را انجام می‌دهد، از جمله آزمایش شیرمر (Schirmer’s) که آزمایشی برای تولید اشک است و آزمایش TBUT
  • مطمئن شوید که جراحی که قرار است عملتان را انجام دهد نیز از تجربه و دانش کافی در زمینه‌ی عمل لیزیک چشم برخوردار باشد. از جراح خود درباره‌ی وجود بیماری غدد میبومی در خود سؤال کنید. غدد میبومین در پلک‌ها واقع شده‌اند و کار تولید روغن‌های ضروری چشم را انجام می‌دهند که از تبخیر خیلی سریع اشک جلوگیری می‌کند.
  • قبل از عمل جراحی لیزر چشم، درباره‌ی مصرف مکمل‌های امگا۳ برای بهبود عملکرد غدد میبومین چشمتان با پزشک خود صحبت کنید.
  • بعد از عمل چشم، مکرراً از قطره‌های محافظ چشم استفاده کنید.
  • در هنگام استفاده از موبایل یا مانیتور کامپیوتر، هر ۲۰ دقیقه به چشمانتان استراحت بدهید، چشم‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه ببندید و برای ۲۰ ثانیه به بیرون نگاه کنید و سپس به کارتان برگردید.
  • از پزشک خود درباره‌ی آنتی بیوتیک هایی که هنگام آمادگی قبل از عمل و در حین عمل استفاده می‌شود سؤال کنید. معمولاً از فلوروکوینولون نسل چهارمی مانند موکسی فلوکزاسین یا گاتیفلوزاسین استفاده می‌شود. این آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار قوی هستند و طیف بسیار گسترده‌ای باکتری‌ها را از بین می‌برند.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”