می‌توان بیماری پیرچشمی‌– دوربینی – را به کمک عینک یا لیزر و یا عمل جراحی اصلاح کرد اما تمرینات مخصوص چشم می‌‌توانند به بهبود این مشکل کمک کنند. بدین منظور باید به طور منظم به انجام تمرینات مخصوص چشم بپردازید تا بتوانید شاهد تغییرات مثبت در دید و بینایی خود باشید. نور از طریق قرنیه وارد چشم می‌‌شود و از مردمک عبور می‌‌کند. قسمت رنگی چشم که عنبیه نام دارد وظیفه باز و بسته کردن مردمک را برعهده دارد تا نور به اندازه مناسب وارد چشم شود. این نوع از طریق عدسی چشم فیلتر می‌شود سپس عدسی ظاهر نور را تغییر می‌دهد تا بتواند پرتوهای نور را درون شبکه ای که پشت چشم قرار دارد بشکند. به این ترتیب ما می‌توانیم اشیای مختلف را ببینیم و بر آنها تمرکز کنیم. با بالا رفتن سن، عدسی چشم ضعیف می‌شود و ما برای دیدن اشیا با مشکل روبرو می‌شویم. این کند شدن حرکت باعث ناتوانی عدسی برای تمرکز بر اشیا می‌شود سپس اشیا تار به نظر می‌‌رسند به این ترتیب شما مجبور خواهید بود عقب‌تر بروید یا شی مورد نظر را از خود دور نگه دارید تا بتوانید آن را ببینید. این مشکل می‌تواند ناراحت کننده باشد اما امکان اصلاح آن به کمک لنز وجود دارد و در برخی موارد شدید پزشک اقدام به انجام عمل جراحی می‌کند.

پیرچشمی یکی از نگرانی‌های میانسالان است 


پیچش یکی از نگرانی‌های افراد میانسال محسوب می‌‌شود. اگرچه هنوز علت این اختلال مشخص نشده است پزشکان تصور می‌‌کنند که ضعیف شدن عضلات چشم باعث می‌‌شود که نتوانند به عدسی فشار بیاورند و آن را خم کنند تا امکان مشاهده اشیا را فراهم کند. از آنجایی که تمرینات مخصوص چشم کاربرد کمی در درمان این عارضه دارند به احتمال زیاد این عضلات در ایجاد بیماری پیرچشمی نقشی ندارند. رایج ترین نظریه در خصوص علت بیماری پیرچشمی این است که عدسی چشم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و این باعث می‌‌شود که عضلات نتواند به خوبی عدسی را خم کنند تا روی اشیا فوکوس کند. خوشبختانه روشهای متعددی برای درمان این بیماری وجود دارد.

 چرا دچار بیماری پیرچشمی ‌می‌شویم؟ 


 پیرچشمی ‌به اختلالی گفته می‌‌شود که چشم به تدریج توانایی خود را برای تمرکز بر اشیای نزدیک از دست می‌دهد. هنوز علت بروز این مشکل مشخص نیست اما پزشکان تصور می‌‌کنند که علت بروز این بیماری از بین رفتن قدرت عضلاتی است که وظیفه کنترل عدسی چشم را برعهده دارند. به طور کلی این بیماری در پی فرایند بالا رفتن سن و پیری ایجاد می‌شود. با بالا رفتن سن بدن نیز شروع به افت می‌‌کند و در طول زندگی اعضای بدن تحت تأثیر آثار حاصل از پیری قرار می‌‌گیرند بنابراین چشم نیز یک مورد استثنا نیست و دستخوش آثار پیری خواهد شد.

علائم پیرچشمی شامل چه مواردی است؟


برخی از علائم پیرچشمی به شرح زیر می‌باشند:

  • بروز مشکل در تمرکز بر اشیا نزدیک
  • ناتوانی در دیدن اشیا در نور کم
  • خستگی چشم
  • ناتوانی در تمرکز کردن بر اشیای کوچک و خطوط ریز

چه روش هایی برای درمان بیماری پیرچشمی وجود دارد؟


 با بدتر شدن وضعیت بینایی، بیمار تصمیم می‌‌گیرد روشی را برای رفع مشکل خود بیابد که معمولاً مراجعه به چشم پزشک و استفاده از عینک یا لنز چشمی ‌می‌‌تواند به بهبود بینایی او کمک کند، اغلب لنزهای چشمی ‌می‌‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت چشم شوند. هنگامی‌که بیمار شروع به استفاده از لنز چشمی ‌می‌‌کند تا بتواند اشیا را به خوبی مشاهده نماید در مسیر سراشیبی قرار می‌‌گیرد و بدتر شدن وضعیت چشم به لنز قوی‌تر نیاز خواهد داشت تا بتواند اشیای مورد نظر را مشاهده کند. در برخی موارد بیماران ترجیح می‌‌دهند از عمل جراحی برای رفع مشکل خود استفاده کنند که عمل جراحی علاوه بر تحمیل هزینه بر بیمار ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد و حتی باعث بروز عوارض جانبی شود. در عمل جراحی چشم همانند سایر انواع عمل‌های جراحی احتمال بدتر شدن چشم وجود دارد بحث و در برخی موارد احتمال از دست دادن بینایی وجود خواهد داشت.

ورزش چشم برای درمان بیماری پیرچشمی چیست؟


روش دیگری نیز وجود دارد که می‌‌تواند به بیمارانی که قصد انجام عمل جراحی یا استفاده از لنز چشمی را ندارند کمک کند. تمرینات مخصوص چشم برای بیماری پیرچشمی ‌می‌‌تواند به بیمار کمک کند وضعیت بینایی او به طور طبیعی بهبود یابد. قبل از آنکه به توضیح تمرینات مخصوص بیماری پیرچشمی بپردازید باید اطمینان حاصل کنید که شما به اندازه کافی از ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید تا بتوانید از مزایای حاصل از انجام تمرینات مخصوص اصلاح بینایی بهره بگیرید. مصرف ویتامین و مواد معدنی به اندازه کافی در رژیم غذایی می‌‌تواند به بدن و چشم شما کمک کند در شرایط بهتری قرار بگیرند. اگر رژیم غذایی شما مناسب نیست و شما برای بهبود بینایی خود به اندازه کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت نمی‌کنید باید به مصرف مکمل فکر کنید. مصرف مکمل به شما این اطمینان را می‌‌دهد که بدن و چشم شما تا جایی که امکان دارد در بهترین شرایط ممکن قرار می‌‌گیرد. می‌‌توانید با انجام دادن بخشی از تمرینات ورزشی در منزل بیماری پیرچشمی را برخلاف سایر انواع بیماری‌های چشمی درمان کنید. تمامی ‌تمریناتی که به شما برای تمرکز و تقویت عضلات کنترل کننده فوکوس کمک می‌کنند سودمند هستند. عضلات چشم نیز همانند سایر عضلات بدن طی فرایند منقبض کردن و شل کردن و تلاش برای به فعالیت واداشتن آنها قوی می‌‌شوند.

تمرینات مخصوص گرم کردن چشم را انجام دهید

 در تمرینات مخصوص چشم نیز همانند سایر تمرینات مخصوص اعضای بدن باید به گرم کردن این عضو بپردازید. از این تمرینات برای شل شدن عضلات چشم استفاده کنید تا خون بیشتری در اجزای مجاور چشم جریان بیابد. این امر باعث می‌شود که اکسیژن بیشتری به چشم برسد و دید شما بهبود یابد. برای انجام این تمرین باید چشم‌های خود را ببندید و در جهت حرکت عقربه‌های ساعت آن‌ها را حدود ۱۰ تا ۱۵ بار بچرخانید. باید حتماً قبل از شروع تمرینات مخصوص چشم این حرکت را انجام دهید و هنگام انجام دادن این تمرین چشم‌های خود را بسته نگه دارید سپس چشم خود را باز کنید و حدود ۱ تا ۲ ثانیه صبر کنید تا بتوانید مجدداً به انجام این تمرین بپردازید. پس از اتمام این تمرینات شما آمادگی لازم برای شروع تمرینات جدید را خواهید داشت.

بر اشیای که در فاصله دور قرار دارند تمرکز کنید

یک شی کوچک را در نزدیکی صورت خود و در فاصله ۶ اینچی قرار دهید. این شی باید کوچک باشد بنابراین می‌‌توانید از انگشت اشاره خود یا یک مداد کوچک استفاده نمایید. حدود یک دقیقه و ۳۰ ثانیه روی شیء مورد نظر تمرکز نمایید سپس سعی کنید بر وسیله دیگری که در فاصله دورتر قرار دارد تمرکز کنید اما مسیری که به آنجا نگاه می‌‌کنید را تغییر دهید و سعی کنید به چیزی که به طور مستقیم به چیزی که مقابل شما قرار دارد نگاه کنید. در صورتی که دید شما نسبت به شی مورد نظر در فاصله دورتر واضح است سعی کنید و شی نزدیک‌تر تمرکز نمایید و مجددا حدود ۹۰ ثانیه به آن نگاه کنید و این حرکت را حدود ۵ تا ۶ بار تکرار کنید.

 بر اندازه طول بازوی خود تمرکز کنید

 اصول انجام دادن این تمرین ورزشی شبیه تمرین قبل است. برای انجام دادن این تمرین باید دست خود را از بدن دور کنید در مقابل صورت خود قرار دهید تا انگشت شست شما به سمت بالا قرار بگیرد. در مرحله بعد بر انگشت شست خود تمرکز کنید سپس به آرامی آن انگشت را به سمت صورت خود بیاورید و بر آن تمرکز نمایید. هنگامی‌که دیگر نتوانست بر انگشت خود تمرکز کنید و این کار برای شما دشوار بود به آرامی دست و بازوی خود را به سمت عقب ببرید تا صورت شما فاصله بگیرد اما همچنان تمرکز خود را حفظ کنید. حدود ۳ تا ۴ دقیقه به انجام این تمرین بپردازید و تمام تلاش خود را به کار ببرید که تمرکز خود را از دست ندهید و همچنان به انگشت شست خود نگاه کنید.

تصور کنید مقابل یک ساعت ایستاده‌اید

 از این تمرین ورزشی در مرحله آخر تمرینات خود و به عبارتی به عنوان مرحله سرد کردن استفاده کنید. تصور کنید که روبروی یک ساعت ایستاده‌اید سپس چشم‌های خود را به صورت عمودی از عدد ۶ تا ۱۲ به حرکت در بیاورید و این کار را ۲۰ بار انجام دهید. سپس این حرکت را از عدد ۹ تا ۳ انجام دهید و ۲۰ بار به انجام این تمرین بپردازید. پس از انجام دادن این تمرین باید چشم‌های خود را ببندید و کمی با آنها استراحت بدهید. با انجام دادن این تمرینات به صورت منظم و اطمینان از دریافت ویتامین و مواد معدنی به اندازه کافی می‌توانید سالیان سال از داشتن دید مناسب و واضح لذت ببرید. هنگامی‌که سن ما بالا می‌‌رود و پیر می‌شویم چشم‌های ما نیز به طور طبیعی دچار مشکل می‌‌شوند بنابراین برای رفع این فرایند طبیعی پیری باید هر روز این تمرینات را انجام دهیم. انجام دادن این تمرینات نباید بیش از ۲۰ دقیقه در طول روز طول بکشد. از مزایای حاصل از انجام این تمرینات ورزشی این است که به بهبود بینایی شما کمک می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از لنز چشمی یا انجام عمل پرهزینه چشم نخواهید داشت.

Post Author: مجله آنلاین چشم پزشکی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like

سندرم خشکی چشم:تغییر در کیفیت دید و بینایی و کمیت اشک چشم

خشکی چشم، که همچنین سندرم خشکی چشم نامیده می‌شود، امروزه

ضعیفی چشم:تقویت و بهبود قدرت بینایی و کاهش سردردهای ناشی از آن

ضعیفی چشم غالبا با یکی از موارد نزدیک‌­بینی (با نام مایوپیا)

آب مروارید دیابتی:کدر شدن لنز یا عدسی چشم در اثر دیابت و درمان آن

کاتاراکت یا آب مروارید عارضه‌ای است که در طی آن عدسی