پیشگیری از آب مروارید نقش رژیم غذایی در ترمیم آنزیم های آسیب دیده

آب مروارید

اگرچه علت اصلی آب مروارید مشخص نیست، ولی تحقیقات نشان می‌دهند که رادیکال‌های آزاد یا اکسیداسیون یکی از مقصرین این بیماری هستند. رادیکال‌های آزاد در واقع مواد شیمیایی ناپایداری هستند که وقتی ما در معرض مواد سمی پیرامونمان قرار می‌گیریم در بدن شکل می‌گیرند. این مواد شیمیایی مضر را می‌توان در هوا، غذا و آب یافت. با افزایش مواد آلاینده در محیط زیستمان، آسیب رادیکال‎های آزاد نیز افزایش می‌یابد. وقتی رادیکال‌های آزاد با غشای سلولی یا DNA ما تماس برقرار کنند، می‌توانند منجر به ضعف یا حتی  مرگ سلولی شوند. اکسیداسیون ارتباط مستقیمی با هر نوع بیماری دژنراتیو مانند سرطان، بیماری قلبی، پیری طبیعی  و آب مروارید دارد. اکسیداسیون می‌توان به پروتئین‌ها و آنزیم‌های موجود در عدسی چشمی آسیب زده و منجر به تشکیل آب مروارید شود. اگر رادیکال‌های آزاد مسبب این بیماری باشند، آنتی اکسیدان‌ها نیز قهرمانان بهبودی این بیماری هستند. آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که پیش از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها، آن‌ها را خنثی می‌کنند. برجسته‌ترین آنتی اکسیدان‌ها ویتامین E، بتا-کاروتن، ویتامین C و سلنیوم هستند. از آنجایی که بدن نمی‌تواند آنتی اکسیدان‌ها را سنتر کند، آن‌ها را باید در رژیم غذایی خود گنجاند. فرصت‌های طلایی سال را برای یافتن میوه‌ها و سبزیجات تازه غنیمت بشمارید، زیرا این مواد خوراکی غنی ازآنتی اکسیدان‌هایی هستند که از چشم شما در برابر آب مروارید محافظت خواهند کرد. ویتامین E، مزایای دیگری نیز برای سلامتی  بجز محافظت چشم در برابر آب مروارید دارد. این ویتامین پوست شما را در برابر اشعه‌های ماوراءبنفش محافظت می‌کند، به سلول‌ها اجازه ارتباط برقرار کردن با یکدیگر را می‍‌دهد و از شما در برابر سرطان پروستات و بیماری آلزایمر محافظت می‌کند. منابع غنی از ویتامین E، تخمه آفتابگردان، بادم، اسفناج، پاپایا و سبزیجات برگدار تیره هستند.

نقش ویتامین سی در درمان و پیشگیری از آب مروارید


ویتامین C می‌تواند با کُند کردن پیشرفت آب مروارید در مبارزه علیه این بیماری به بدن کمک کند. توصیه می‌شود برای سلامتی چشم‌ها، روزانه حداقل 250 میلیگرم از این ویتامین مصرف شود. پنج پُرس میوه‌ها و سبزیجات مختلف تأمین کننده 100 گرم یا بیشتر از این آنتی اکسیدان قدرتمند است، ولی مواد غذایی کمی هستند که غنی از این ویتامین مفید باشند. فلفل تند چیلی سبز بیشترین مقدار ویتامین C را با مقدار خیره کننده 243 میلیگرم ویتامین C در هر 100 گرم از این ماده دارد. اگر می‌خواهید کمی دمای بدن خود را نیز بالا ببرید، می‌توانید روزانه چهار عدد از این فلفل‌ها را نوش جان کنید. منابع خوب دیگر ویتامین C، زیتون محلی چابهار (گواوا)، فلفل دلمه‌ای، سبزیجات برگدار تیره، کلم بروکلی، کلم بروکسل (فندقی)، کیوی، پاپایا و یکی از منابع مشهور این ویتامین یعنی پرتقال هستند. با داشتن رنگ‌های خارق‌العاده و تنوع میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان‌ها، شما گزینه‌های زیادی برای غذاهای سالم و مغذی دارید که از شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. سری به مغازه میوه و سبزیجات بزنید و چشمان زیبا و سالم خود را حفظ کرده و از آب مروارید دوری کنید.

آب مروارید بیماری آسیب به پروتئین های طبیعی چشم


بیماری اب مروارید

آب مروارید ناشی از پیری یکی از اصلی‌ترین دلایل کوری در دنیای امروز است. اخیراً تنها درمان آب مروارید، برداشتن عدسی مبتلا از طریق جراحی است.معمولاً عدسی مبتلا را طی جراحی آب مروارید  با لنزهای داخل چشمی (IOL) جایگزین می‌کنند. در حالیکه دلیل اصلی آب مروارید ناشناخته است، متخصصین عقیده دارند که آسیب‌های تنش اکسایشی آنزیم‌ها و پروتئین‌های خاصی در عدسی طبیعی چشم باعث می‌شود که عدسی مبتلا به این بیماری شود. و اگرچه برخی تحقیقات نتایج متضادی را نشان داده‌اند، ولی رعایت رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های خاصی می‌تواند، همانگونه که در مطالعات مختلفی نشان داده شده، خطر ابتلا به آب مروارید یا پیشرفت آن را کاهش دهد.

رژیم غذایی، تنش اکسایشی و آب مروارید


علل ایجاد آب مروارید

تنش اکسایشی ناشی از زمانی است که میان رادیکال‌های آسیب زننده موجود در بدن و آنتی اکسیدان‌هایی که این رادیکال‌ها را کنترل می‌کنند، عدم تعادل به وجود آید. رادیکال‌های آزاد اتم‌ها یا گروهی از اتم‌ها (مولکول‌ها) هستند که به شدت با سایر اتم‌ها و مولکول‌ها واکنش پذیرند زیرا الکترون جفت نشده دارند. یک رژیم غذایی که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را بسیار کاهش دهد. در بدن، یک رادیکال ازاد معمولاً یک مولکول اکسیژن است که خود را با گرفتن یک الکترون از مولکول دیگری پایدار می‌کند، که در نتیجه آن مولکول به دنبال گرفتن الکترون از مولکول دیگر است و به همین ترتیب ادامه می‌یابد. رادیکال‌های آزاد، الکترون را از سلول‌های سالم و طبیعی اندام‌ها و سایر بافت‌ها می‌دزدند و به این طریق به بدن آسیب می‌رسانند. به فرآیند دزدیدن اکسیژن از سلول‌های سالم را اکسایش می‌گویند. در چشم نیز اکسایش بر پروتئین‌ها و چربی‌های موجود در عدسی تأثیر می‌گذارد تا حدی که عدسی آسیب دیده و تیره می‌شود، که در نتیجه چشم آب مروارید می‌آورد. پیشگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد با مصرف غذاهای سالم، مخصوصاً غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، می‌تواند به کُند کردن این پروسه کمک کند. رادیکال‌های آزادی که به چشمان و سایر اندام‌های بدن ما آسیب می‌رساند می‌تواند ناشی از مصرف غذاهای ناسالم، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها یا مواد شیمایی، سیگار کشیدن و اشعه ماوراءبنفش باشند. برخی از رادیکال‌های آزاد ناشی از متابولیسم طبیعی بدن هستند، که یعنی حتی افرادی که در معرض این عوامل خطر قرار ندارند هم به آنتی اکسیدان‌های موجود در غذاهای سالم نیاز خواهند داشت.

غذاهای سالم و پیشگیری از آب مروارید


پیشگیری از اب مروارید

کسانی که دائماً از یک رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند که شامل میوه‌های مختلف، غلات کامل و سبزیجات است، کمتر مستعد ابتلا به آب مروارید هستند. ویتامین‌های اکسیدان و مواد شیمی گیاهی که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند می‌توانند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهند، این مواد شامل ویتامین A، C، E، لوتئين و زیازانتين هستند. مصرف ماهی، که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هست نیز با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و پیشرفت آن مرتبط است. در اینجا نمونه‌ای از تحقیقات صورت گرفته اخیر آورده شده که نشان می‌دهد رژیم غذایی و ویتامین‌های چشمی خاصی می‌ـواند از ابتلا به آب مروارید جلوگیری کند:

  • محققین نتایج مطالعه‌ای را در مورد ارتباط مصرف آنتی اکسیدان‌های موجود در رژیم‌های غذایی و آب مروارید ناشی از پیری، منتشر کرده‌اند. محققین در این مطالعه دریافتند که زنانی که رژیم غذایی آنها حاوی بیشترین میزان کل آنتی اکسیدان (TAC)بود بطرز قابل توجهی کمتر مستعد آب مروارید بودند در برابر کسانی که رژیم غذاییشان از فقر آنتی اکسیدان رنج می‌برد. مواد اصلی در TAC مربوط به رژیم غذایی در جمعیت آماری این تحقیق میوه‌ها و سبزیجات (با 44.3 درصد)، غلات کامل (با 17 درصد) و قهوه (با 15.1 درصد) بود.
  • در مطالعه دیگری محققین دریافته‌اند که رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد. ارزیابی عادات غذایی بزرگسالان نشان داد که افرادی که در زمره 25 درصد کسانی قرار دارند که بیشترین مصرف کربوهیدرات را دارند، بیش از سه برابر مستعد ابتلا به آب مروارید هستند، در مقابل کسانی که در زمره 25 درصد کسانی قرار دارند که کمترین مصرف کربوهیدرات را دارند.
  • مطالعه وسیعی در مورد زنان بالغ نشان داد که مصرف غذاهای غنی در تنوع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند در به تعویق انداختن رشد آب مروارید موثر باشد. در تازه‌ترین پژوهش‌های منتشر شده در مجلات معتبر علمی، محققین دریافته‌اند که مصرف رژیم‌های غذایی سرشار از لوتئین و زیازانتين ارتباط متوسطی با شیوع آب مروارید در زنان پیر دارد.
  • یک تحقیق ده ساله در مورد زنان مسن نشان داد که مصرف بالای ویتامین C یا مصرف ترکیبی از آنتی اکسیدان‌های چندگانه، خطر ابتلا به آب مروارید را در این جمعیت آماری کاهش داده است.
  • در یک پژوهش، ارتباط تشکیل آب مروارید را با تنش اکسایشی و با کاهش میزان آنتی اکسیدان در عدسی چشم‌های مبتلا بررسی شد.
  • یک پژوهش گسترده توسط متخصصین سلامت زنان دریافت که مصرف غذایی بالای لوتئین و زیازانتين و ویتامین E از غذا و مکمل‌های خوراکی، با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به آب مروارید متناظر بوده است.

تاثیر انواع یتامین ها و آنتی اکسیدان ها بر جلوگیری از آب مروارید


هرچند، سایر مطالعات نتوانسته‌اند ارتباط میان مصرف مکمل‌های خوراکی و کاهش خطر ابتلا به آب مروارید را نشان دهند. در دو پژوهش طولانی مدت مرتبط با بیماری‌های چشمی (AREDS و ARDES2) که به ضمانت موسسه ملی چشم انجام شد، هیچ یک از این دو پژوهش مصرف روزانه مکمل‌های مولتی ویتامین حاوی ویتامین C، E و زینک را (با یا بدون بتا-کاروتن، لوتئین و زیازانتين و اسیدهای چرب امگا 3) با کاهش یا کُند کردن پیشرفت آب مروارید مرتبط ندانسته‌اند. اگرچه تمام مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها و مواد شیمی گیاهی مرتبط با پیشگیری از آب مروارید، که در پژوهش‌ها به آنها اشاره شده بود، را می‌توان در ویتامین‌های چشم و مکمل‌های بینایی یافت، ولی بسیاری از متخصصین عقیده دارند که این مواد را باید از یک رژیم سالم غذایی دریافت کرد و نه از مکمل‌های خوراکی. ولی اگر شما نیز همچون اکثر آمریکایی‌ها باشید، به احتمال خیلی زیاد رژیم غذایی شما نیز فاقد مواد مغذی کلیدی است، زیرا در رژیم غذاییتان خبری از مصرف میوه و سبزیجات به میزان کافی نیست. به همین خاطر، توصیه می‌شود که مصرف یک یا چند مکمل خوراکی را در روز مد نظر قرار دهید تا از دریافت کردن تمام مواد مغذی که برای چشمانی سالم به آنها نیاز دارید، اطمینان حاصل کرده باشید. پیش از شروع مصرف ویتامین‌های چشمی و سایر مکمل‌های تغذیه‌ای، با عینک‌ساز یا چشم پزشک خویش مشورت کنید. در بعضی موارد، مصرف بیش از حد یک ویتامین یا ماده مغذی نیز می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

شکل دادن یک رژیم غذایی مناسب برای بینایی قوی


رژیم غذایی برای آب مروارید

با تمام این صحبت‌ها، یک رژیم سالم غذایی چیست؟ رژیم سالم غذایی که تغذیه‌ای مناسب برای چشمانی سالم به شما هدیه دهد، شامل مصرف روزانه پنج تا نه پُرس میوه و سبزیجات، مصرف روزانه حداقل سه پُرس از غلات کامل صد در صد و مصرف هفتگی دو پُرس ماهی است. مقدار کالری مصرفی باید به اندازه‌ای باشد که شما را در وزن سالم نگاه دارد، مطابق میزان فعالیت و متابولیسم شخصی. میوه‌ها و سبزیجات سبز تیره و رنگی منابع بسیار خوبی برای آنتی اکسیدان‌های مناسب چشم هستند. آنها همچنین حاوی فولیک اسید و کلسیم می‌باشند – مواد مغذی مهمی که می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید مثمر ثمر بوده و باید در یک رژیم سالم غذایی گنجانده شود. برای حفظ یک رژیم سالم غذایی، به اندازه مصرف این مواد خوراکی، پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کرده، فرآوری شده، میان‌وعده‌های قندی و نوشیدنی‌های حاوی آب کربنه نیز اهمیت دارد – تمام این مواد غذایی ظاهراً با افزایش خطر ابتلا به آب مروارید و همچنین چاقی و سایر بیماری‌ها در ارتباط هستند. کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی نیز فکر خوبی است، زیرا محققین دانشگاه سیدنی (استرالیا) شواهدی را یافته‌اند که نشان می‌دهد مصرف زیاد نمک می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد. پرهیز از مصرف فست فودهای چرب، چیپس‌ها، اسنک‌های قندی و نوشیدنی‌های حاوی آب کربنه به این راحتی‌ها نیست. ولی ارزشش را خواهد داشت. وقتی به مصرف میوه‌ها و سبزیجات لذیذ، ماهی تازه و سایر غذاهای سالم عادت کنید دیگر دلتنگ غذاهای ناسالم نخواهید شد. پاداش این صبر و استقامت شما نیز بدنی سالم و بینایی قوی برای تمام طول عمرتان خواهد بود.

محافظت از چشمان در برابر اشعه ماوراءبنفش


اثر عینک بر آب مروارید

وقتی اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به آب مروارید انجام می‌دهید، این را نیز باید بدانید که اصلاحات رژیم غذایی به تنهایی کافی نیست. حفاظت از چشم‌ها در برابر منبع اصلی پرتوهای مضر ماوراء بنفش، یعنی خورشید، نیز به همان اندازه اهمیت دارد. علاوه بر استفاده از کلاه لبه‌دار بلند برای سایه انداختن روی چشم‌ها در زیر آفتاب، به فکر استفاده از گزینه‌های مختلف عینک‌های آفتابی نیز باشید:

  • عینک‌های آفتابی پولاریزه: عینک‌های آفتابی پولاریزه برای شما محافظت صددرصدی در برابر پرتوهای ماوراء بنفش را فراهم می‌کنند و در انواع رنگ‌ها و شیشه‌ها در بازار موجودند.
  • لنزهای فتوکرومیک: لنزهای ترانزیشن و سایر لنزهای فتوکرومیک در منزل کاملاً شفاف و در زیر نور خورشید بطور خودکار تیره می‌شوند و حفاظتی صد در صدی را در برابر پرتوهای ماوراءبنفش در همه حال فراهم می‌کنند.
  • لنزهای تماسی با بلوک نور ماوراء بنفش: بسیاری از لنزهای تماسی نرم، حفاظتی حداقلی را در برابر ورود پرتوهای ماورا بنفش به انتهای چشم ایجاد می‌کنند. ولی لنزهای تماسی با قابلیت بلوک نور ماوراء بنفش را باید تنها بعنوان حفاظتی تکمیلی در برابر پرتوهای ماوراء بنفش دانست، زیرا این لنزها تنها ناحیه‌ای چشمان را حفاظت می‌کنند که توسط لنز پوشانده شده است. (این لنزها از ملتحمه، صلبیه یا پلک‌ها در برابر آسیب پرتوهای ماوراء بنفش محافظت نمی‌کنند، آن گونه که عینک‌های آفتابی و لنزهای فتوکرومیک محفاظت می‌کنند). برای انتخاب بهترین گزینه‌های عینک‌های مخافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش با عینک ساز مشورت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *