آب مروارید

بعد از عمل آب مروارید معمولا همان روز می‌توانید به خانه بروید، اما نمی‌توانید رانندگی کنید. ممکن است برای چند روز نیاز به کمک داشته باشید زیرا ممکن است پزشک شما فعالیت‌هایی مانند خم شدن و بلند کردن اشیاء را محدود کند. طبیعی است که بعد از عمل جراحی آب مروارید احساس خارش و ناراحتی خفیفی داشته باشید. همچنین ممکن است ترشح مایع از چشم خود داشته باشید و به نور حساس باشید. از مالیدن یا فشار دادن چشم خود اجتناب کنید. برای بلند کردن اشیاء روی زمین سعی نکنید از کمر خم شوید . اشیای سنگین را بلند نکنید. شما می‌توانید راه بروید، از پله‌ها بالا بروید و بعضی کارهای سبک روزمره خانه را انجام دهید. ممکن است پزشک داروهایی برای جلوگیری از عفونت و کنترل فشار چشم تجویز کند. بعد از چند روز، چشم شما باید آرام شده باشد. اغلب، چشم شما حدود هشت هفته بهبود می‌یابد. در طول این زمان بهبودی، سلامت چشم و دید شما باید تحت کنترل قرار گیرد. هنگامی که چشمهای شما بهبود پیدا می‌کند، چشم پزشک بررسی می‌کند که آیا برای دید مطلوب شما عینک و یا لنزهای تماسی نیاز هست یا خیر. اکثر مردم بعد از جراحی آب مروارید، حداقل برای بعضی از فعالیت‌ها باید عینک بزنند. اگر شما ایمپلنت لنز داخلی چند کانونه یا لنزهای تطابقی انجام نداده‌اید، باید برای خواندن و کارهای نزدیک لنز برای شما تجویز شود. که ممکن است شامل عینک خواندن، لنزهای دو کانونه و لنزه پیشرونده (چند کانونه بدون خط)، یا لنزهای تک کانونی (تک دید) یا لنزهای دو کانونه (دو دید) باشد. پس از عمل جراحی آب مروارید، هم هنوز برای سلامت و بینایی چشم خود نیاز به نظارت و کنترل منظم دارید. اگر عمل جراحی آب مروارید را فقط برای یک چشم انجام داده باشید، چشم پزشک به کنترل چشم دیگر ادامه می‌دهد تا ببیند چه زمانی نیاز به عمل آب مروارید دارد.

ممکن است در مورد وضعیتی به نام “آب مروارید ثانویه” یا “بعد از آب مروارید” شنیده باشید. زمانی این اتفاق می‌افتد که کپسول لنز،غشایی که در حین جراحی برداشته نمیشود و از ایمپلنت لنز پشتیبانی می‌کند، ابری می‌شود و بینایی شما را مختل می‌کند. یکی دیگر از اصطلاحات این بیماری، کدورت کپسولی خلفی [PCO] است. آب مروارید ثانویه ممکن است چند ماه یا چند سال پس از جراحی آب مروارید ایجاد شود. ممکن است احساس کنید که آب مروارید بازگشته است چون بینایی شما دوباره تار شده است. رشد سلول در پشت کپسول به تدریج دید شما را تار می‌کند. هیچ روشی نیست که بفهمیم کپسول لنز چه کسی پس از عمل آب مروارید ابری می‌شود. حدود ۵۰ درصد بیمارانی که جراحی آب مروارید داشته‌اند با این مشکل مواجه می‌شوند. درمان آب مروارید ثانویه نسبتا ساده است. شامل تکنیکی به نام کپسولوتومی لیزر [YAG] است که در آن پرتو لیزر حفره کوچکی در کپسول تار ایجاد می‌کند تا نور را از آن عبور کند. این روش بدون درد است و معمولا کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد. پس از آن، ممکن است در حدود یک ساعت در مطب دکتر بمانید تا مطمئن شوید که فشار چشم شما افزایش نمی‌یابد. به طور کلی، اغلب بیماران بلافاصله بهبود بینایی خود را مشاهده می‌کنند، در حالیکه بعضی از آنها در طی چند روز به تدریج بهبود پیدا می‌کنند.

آب مروارید، علل و علائم

آب مروارید ابری شدن لنز طبیعی چشم است، که در پشت عنبیه و مردمک قرار دارد. آب مروارید شایع‌ترین علت از دست دادن بینایی در افراد بالای ۴۰ سال است و علت اصلی نابینایی در جهان است. در واقع، موارد آب مروارید بیشتر از مواردی مانند آب سیاه دژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی ترکیبی ,در سرتاسر جهان رواج دارد . آب مروارید از نقطه کوچکی شروع می‌شود و در ابتدا تاثير کمی بر روی دید شما داردممکن است ابتدا متوجه شوید که بینایی شما کم شده است، مانند زمانی که از یک شیشه‌ی تار به همه جا نگاه می‌کنید یا یک نقاشی امپرسیونیست می‌بینید. کسی که آب مروارید دارد ممکن است نور خورشید یا یک لامپ به نظر او بیش از حد روشن و یا درخشان برسد. یا ممکن است هنگام رانندگی در شب چراغ‌های ماشین‌هایی که از جلو می‌آیند درخشش بیشتری نسبت به قبل داشته باشند. رنگ‌ها ممکن است مانند قبل روشن و درخشان به نظر نرسند.

دوران نقاهت جراحی آب مروارید

تا زمانی که سلامتی شما خوب باشد و دیگر مشکلات مهم چشم را نداشته باشید دوره بهبودی پس از عمل آب مروارید شما باید کوتاه و بدون مشکل سپری شود. همچنین آمار نشان می‌دهد که احتمال گرفتن نتیجه خوب و بینایی واضح‌تر پس از جراحی بسیار عالی است. جراحی غیر پیچیده اغلب بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشد. اما بلافاصله بعد از جراحی، شما باید در اتاق ریکاوری بمانید تا زمانی که از بی‌حالی و گیجی ناشی از داروی بیهوشی دربیایید . معمولا ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. پس از انجام عمل، باید فردی نزد شما باشد تا بتوانید با او به خانه بروید. یک عینک آفتابی به شما داده می‌شود که در طی مسیر خانه برای محافظت از چشم خود را از نور روشن و خیره کننده آفتاب در امان باشید. اگر هنگام رفتن به خانه خواب آلوده یا خسته هستید، ممکن است بخواهید چند ساعت در رختخواب بمانید. با توجه به توصیه جراح آب مروارید، ممکن است بتوانید ظرف چند ساعت پس از عمل پوشش محافظ روی چشم خود را بردارید. فقط به خاطر داشته باشید که در دوره نقاهت بعد از جراحی آب مروارید، حداقل برای چند روز، باید برای محافظت از چشم خود در شب یا هنگام خواب از پوشش محافظ چشم استفاده کنید.

زمان بهبودی پس از عمل جراحی آب مروارید چقدر است؟

زمان بهبودی پس از عمل جراحی

اگر پس از اولین دفعه‌ای که محافظ چشم خود را برمی‌دارید دید شما به نظر کمی ابری، تار و یا غیر طبیعی است نگران نباشید. کمی طول می‌کشد تا سیستم بینایی شما با حذف آب مروارید تطابق پیدا کند و با لنز داخل چشمی که به جای لنز طبیعی چشم استفاده شده سازگار شود. در طول این دوره انطباق، ممکن است برخی از بیماران حتی اشیاء اطراف را به حالت”موجی” و یا پیچ‌دار ببینند . اگر چنین چیزی باشد فقط باید یک یا چند ساعت طول بکشد. همچنین ممکن است به علت آسیب موقت به رگهای خونی, سطح “سفید” چشم (صلبیه) در طول عمل جراحی آب مروارید قرمز و خونی به نظر برسد . همانطور که چشم شما بهبود می‌یابد، قرمزی باید ظرف چند روز خیلی سریع از بین برود. اگر تزریق بیهوشی از طریق پوست به قسمت پایین برسد، ممکن است زیر چشم کمی کبودی مانند یک چشم سیاه مشاهده کنید. این نیز باید ظرف چند روز محو شود. بسیاری از بیماران در عرض چند ساعت بعد از جراحی دید واضح و روشنی خواهند داشت. اما هر فرد به طور متفاوتی بهبود پیدا می‌کند و ممکن است یک یا دو هفته برای دیدن تصاویر در بهترین فاصله کانونی طول بکشد. به طور معمول، روز بعد از عمل جراحی، برای اطمینان از اینکه هیچ گونه عوارضی رخ نداده است یک قرار ملاقات با جراح آب مروارید خود خواهید داشت. اگر در روزهای بعد از این ملاقات، هیچ پیشرفتی در بهتر شدن بینایی خود احساس نکردید یا احساس درد یا ناراحتی دارید، باید این را با جراح خود در میان بگذارید. بعضی اوقات بعضی از افراد از خشکی یا “خارش” چشم بعد از عمل آب مروارید شکایت می‌کنند. اما این احساسات باید همانطور که چشم شما بهبود می‌یابد، از بین بروند مگر اینکه قبل از انجام این عمل، چشم‌های خشک داشته باشید. عمل جراحی آب مروارید باید در حدود یک ماه کامل شود، در واقع زمانی که چشم شما به طور کامل بهبود پیدا کرده است.

چگونه می‌توانید بهترین دوره نقاهت پس از جراحی آب مروارید را داشته باشید؟

بهترین دوره نقاهت پس از جراحی

ممکن است از اینکه چقدر احساس خوبی دارید و اینکه چقدر راحت فعالیتهای طبیعی خود را بعد از عمل جراحی آب مروارید  دوباره از سر می‌گیرید، شگفت زده شوید. با این حال، در طی هفته اول یا هفته‌های آتی باید یک سری اقدامات احتیاطی را رعایت کنید تا مطمئن شوید که از ابتلا به عفونت و یا آسیب به چشم در طول بهبودی در امان هستید. چشم پزشک معمولا قطره چشم آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از عفونت و قطره‌ی ضد التهاب چشم برای کمک به کاهش التهاب داخلی چشم برای شما تجویز خواهد کرد. ، باید طی هفته اول پس از جراحی چند بار در طی روز قطره چشم مصرف کنید. با توجه به مقدار التهاب پس از عمل ممکن است چند هفته تا یک ماه نیاز به مصرف قطره داشته باشید. باید دقیقا همانطور که تجویز شده است از قطره چشم استفاده کنید. در صورت نیاز، داروهای مسکن مانند استامینوفن تجویز می‌شود. با این حال،معمولا پس از عمل جراحی آب مروارید کمی احساس ناراحتی خواهید داشت. برای بهبودی بهتر و سریعتر پس از جراحی آب مروارید این نکات را رعایت کنید:

• در روز اول رانندگی نکنید
  • برای چند هفته فعالیتهای سنگین و دشوار انجام ندهید.
  • بلافاصله پس از انجام این عمل، از خم شدن، برای جلوگیری از فشار اضافی روی چشم خود خودداری کنید.
  • در صورت امکان، بعد از عمل جراحی عطسه و یا استفراغ نکنید.
  • مراقب باشید پس از جراحی پیاده روی کنید و به درب یا اشیاء دیگر با پا ضربه نزنید.
  • برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، از شنا و یا حمام داغ در طول هفته اول اجتناب کنید.
  • در چند هفته اول بعد از جراحی، چشم خود را در معرض عوامل مضر مانند دوده ، گرد و غبار و باد قرار ندهید.
  • چشم خود را مالش ندهید، حتی زمانی که عمل جراحی انجام ندادید هم اینکار را نکنید.

به طور کلی باید طی چند ساعت بعد از عمل جراحی باید بتوانید این فعالیت‌ها را انجام دهید:

• کار با کامپیوتر
  • تماشای نور تلویزیون
  • دوش گرفتن یا حمام کردن

برای داشتن بهترین دوره نقاهت بعد از عمل جراحی آب مروارید دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد چگونگی محافظت از چشم خود با دقت رعایت کنید. معمولا این دستورالعمل‌ها به صورت یک جزوه به شما داده می‌شود که می‌توانید روز جراحی آنرا با خود به خانه ببرید. اگر هر دو چشم شما نیاز به جراحی آب مروارید دارد، معمولا جراح چند روز تا دو هفته صبر می‌کند تا اولین چشم شما قبل از انجام عمل چشم دوم بهبود پیدا کرده باشد.

بهبودی پس از جراحی آب مروارید و نتایج معمول

جراحی آب مروارید یکی از امن‌ترین و معمول‌ترین عمل‌های جراحی در ایالات متحده آمریکا است. اکثر افراد پس از جراحی نتایج عالی می‌گیرند و تقریبا هیچ گونه عوارضی هم پس از آن وجود ندارد. تحقیقات قبل نشان می‌دهد:

• تقریبا ۹۶ درصد از چشم‌هایی که قبل از عمل آب مروارید مشکلات دیگری مثل بیماریهای چشم نداشته‌اند حداقل تا ۴۰/۲۰ دقت بینایی آنها اصلاح نشده باقی می‌ماند که از لحاظ قانونی برای رانندگی بدون عینک و یا لنزهای تماسی اشکالی ندارد.
  • در تمامی چشم‌ها، از جمله کسانی که قبل از عمل جراحی آب مروارید بیماریهای چشم دارند ، حدود ۹۰ درصد از همه بیماران نتایج خوبی می‌گیرند.
  • کمتر از ۲ درصد از چشم‌ها عوارض تهدید کننده‌ای‌ برای بینایی داشته‌اند.

در موارد نادر، عوارض تهدید کننده بینایی ناشی از جراحی آب مروارید مانند اندوفتالمیت – التهاب داخل چشم، که ناشی از عفونت چشم است ممکن است رخ دهد. افرادی که عوارض جدی‌تری را تجربه می‌کنند، اغلب دارای بیماریهای دیگری مانند دیابت یا فشار خون بالا هستند. عوارض نسبتا شایع جراحی آب مروارید که معمولا به راحتی درمان می‌شود، کدورت کپسول خلفی[PCO]است که می‌تواند بینایی شما را چند ماه یا چند سال پس از حذف آب مروارید تار کند. یک عمل لیزر ساده به نام کپسولوتومی خلفی معمولا می‌تواند حالت ابری و تاری چشم را برطرف کند و تیز بینی فرد را به او بازگرداند.

تومورهای چشمی: اختلال در سلول‌های پوستی چشم و تغییر رنگ لایه‌های آن

تومورهای چشم معمولا تومورهای ثانویه ناشی از سرطان هایی هستند