مراجعه به متخصص چشم معاینات دوره ای، پیشگیری از بیماری های چشمی

درست مثل معاینات جسمی سالانه، مهم است که معاینات منظم چشمی هم داشته باشیم.اگر شما آب سیاه ، دژنراسیون ماکولا (انحطاط لکه چشمی)، رتینوپاتی دیابتی، یا سابقه‌ی بیماری یا اختلال چشمی دارید، احتمالا نیاز به پیگیری منظم و ویزیت‌های بیشتری دارید.مهم است که در مورد شرایط سلامت جسمی خود با پزشک مراقبت‌های اولیه و چشم‌پزشکتان صحبت کنید و اطمینان حاصل‌کنید که توصیه‌های او راجع به ویزیت‌های مداوم، داروها، و یا درمان‌های او را  دنبال می‌کنید.پیشگیری، بخش مهمی از مراقبت چشمی است.بعضی حالت‌ها و بیماری‌های چشمی ارثی هستند و اعضای خانواده احتمالا نیاز به پیگیری منظم ازطریق پزشک عمومی و یک چشم‌پزشک یا بینایی‌سنج دارند.

مشکلات بینایی رایج

رایج‌ترین مشکلات بینایی، عیوب انکساری هستند، که آن‌ها را بیشتر به نزدیک‌بینی ، دوربینی ،آستیگماتیسم و پیرچشمی می‌شناسیم. عیوب انکساری زمانی اتفاق می‌افتند که شکل چشم مانع تمرکز مستقیم نور روی شبکیه شود.طول کره‌ی چشم (طویل‌تر یا کوتاه‌تر)، تغییرات در شکل قرنیه، یا پیرشدن عدسی چشم می‌توانند باعث عیوب انکساری شوند.اکثر افراد یکی از این حالت‌ها، یا بیشتر، را دارند.قرنیه و عدسی پرتوهای نور ورودی را خم‌میکنند (می‌شکنند) بنابراین نور دقیقا روی شبکیه در پشت چشم متمرکز می‎‌شود.

شکست نور چیست؟

شکست نور خمش نور حین عبور از یک جسم به جسم دیگر است.فرآیند دیدن وقتی اتفاق می‌افتد که پرتوهای نور هنگام عبور از قرنیه و عدسی چشم، خم (شکسته) شوند.بعداز آن نور روی شبکیه متمرکز می‌شود.شبکیه پرتوهای نور را به پیام‌هایی که ازطریق عصب چشم به مغز فرستاده می‌شوند، تبدیل می‌کند.مغز این پیام‌ها را بصورت تصاویری که ما می‌بینیم تفسیرمی‌کند.

انواع مختلف عیوب انکساری چیست؟

رایج‌ترین انواع عیوب انکساری، نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی هستند.

• نزدیک‌بینی: نزدیک‌بینی حالتی ست که درآن اجسام نزدیک بطور واضح دیده‌می‌شوند، درحالیکه اجسام دور تار بنظر می‌رسند.در نزدیک‌بینی، نور به جای اینکه روی شبکیه متمرکز شود، جلوی آن متمرکز می‌شود.
  • دوربینی: دوربینی نوع رایج عیوب انکساری است که در آن اجسام دور واضح‌تر از اجسام نزدیک دیده می‌شوند.به‌هرحال، افراد دوربینی را بطور متفاوت تجربه می‌کنند.بعضی افراد احتمالا متوجه هیچ مشکلی در بیناییشان نمی‌شوند، مخصوصا وقتی جوان هستند.برای افراد با دوربینی قابل‌توجه، اجسام در هر فاصله‌ای، دور یا نزدیک، بصورت تار دیده می‌شوند.
  • آستیگماتیسم: آستیگماتیسم حالتی ست که در آن چشم نور را بطوریکنواخت به‌سمت شبکیه، بافت حساس به نور در پشت چشم، متمرکز نمی‌کند.این امر باعث می‌شود تصاویر تار و کشیده بنظر رسند.
  • پیرچشمی: پیرچشمی وضعیتی مربوط به سن است که در آن توانایی برای تمرکز روی فاصله‌ی نزدیک مشکل می‌شود.وقتی چشم پیر می‌شود، عدسی نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی منعطف باشد تا به چشم اجازه دهد روی اجسام نزدیک بطور واضح متمرکز شود.

چه‌کسی در خطر عیوب انکساری است؟

پیرچشمی اکثر بزرگسالان بالای ۳۵سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.دیگر عیوب انکساری می‌توانند هم کودکان هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهند.افرادی که والدینشان نوع خاصی از عیوب انکساری را دارا هستند بیشتتر در معرض ابتلا به یکی از این عیوب یا بیشتر هستند.

نشانه‌ها و علائم عیوب انکساری چه چیزهایی هستند؟

تاری دید رایج‌ترین علامت عیوب انکساری است.دیگر علائم احتمالا شامل موارد زیر می‌شوند:

• دوبینی
  • تیرگی
  • تشعشع یا هاله‌های اطراف نورهای روشن
  • انحراف چشم
  • خستگی چشم

عیوب انکساری چطور تشخیص داده می‌شوند؟

یک متخصص چشم‌پزشک می‌تواند ازطریق آزمایش جامع چشم متسع عیوب انکساری را تشخیص دهد.افراد دارای عیوب انکساری اغلب با شکایت از ناراحتی دید یا تاری دید به متخصص چشم‌پزشک مراجعه می‌کنند.به‌هرحال، بعضی افراد نمی‌دانند که به وضوح آنچه باید، نمی‌بینند.

چشم پزشک چگونه عیوب انکساری چشم را درمان می کند؟

عیوب انکساری می‌توانند با عینک‌، لنزهای تماسی، یا جراحی اصلاح شوند.معاینات منظم چشمی بهترین راه جلوگیری از مشکلات بینایی، حتی با افزایش سن، هستند.اگر بیشتر از یک سال است که معاینه چشمی نداشته‌اید، برای ویزیت توسط چشم‌پزشک در نزدیکیتان برنامه‌ریزی کنید.آگاهی از علائم هشداردهنده‌ی خاص هم می‌تواند به شما کمک کند تا برای حفظ بینایی خود گام بردارید، مخصوصا اگر علائم بینایی بطور‌ناگهانی رخ‌دهند.در اکثر موارد،مثل جداشدگی شبکیه یا شروع سریع آب سیاه، اقدام سریع برای جلوگیری از کوری چشم، ضروری است.بااینکه خیلی از مشکلات چشمی در هر سنی می‌توانند رخ دهند، اغلب بین افراد مسن‌تر رایج هستند.متاسفانه، بالارفتن سن خطر انواع خاصی از شرایط تهدید کننده‌ی بینایی چشم که ممکن‌است منجر به کوری شوند را افزایش می‌دهد.

ده نشانه که شما باید حتما به چشم پزشک مراجعه کنید

علائم و نشانه‌های زیر می‌توانند بیانگر فوریتهای پزشکی یا شرایط بحرانی که احتمالا باعث ازدست دادن قسمت عمده‌ی بینایی در طول زمان می‌شود، باشند.در اکثر موارد اگر نکات زیر را تجربه کردید، هرچه سریعتر به متخصص چشم‌پزشک مراجعه کنید:

• حضور لکه‌های شناور در محدوده‌ی دید: معمولا لکه‌های شناور بخاطر شرایط بی‌خطر مربوط به سن هستند که تجمع مایع شفاف چشم در فضای داخلی آن، نام دارد.
  • احساس قرار گرفتن پرده‌ای تاریک در محدوده‌ی بینایی: علت آن احتمالا جداشدگی شبکیه است، که وقتی شبکیه از لایه‌ی زیرین تغذیه‌ی رگ‌های خونی جدا می‌شود، رخ می‌دهد.
  • درد ناگهانی و قرمزی چشم، حالت تهوع و استفراغ: این علائم می‌توانند نشانه‌ی یک حمله‌ی ناگهانی (بحران) آب سیاه زاویه بسته باشند، که می‌تواند آسیب دائمی به عصب چشمی واردکند.درمان فوری برای جلوگیری از نابینایی ضروری است.
  • دوبینی، تصاویر دوتایی یا روح مانند: دوبینی می‌تواند تحت شرایط مختلف چشمی ایجاد شود.در بعضی موارد، دوبینی می‌تواند علامت وضعیت اضطراری مثل سکته باشد.
  • تاری دید ناگهانی در یک چشم: اگر بالای ۶۰ سال سن دارید، شانس شما برای بوجود آمدن حفره‌ی ماکولا در بخشی از شبکیه که نور بخوبی متمرکز می‌شود، افزایش می‌یابد.چون حفره‌ی ماکولا می‌تواند بدتر شود و باعث از دست دادن بینایی شود،مهم است که برای تشخیص و درمان فوری به متخصص چشم‌پزشک مراجعه کنید.
  • کم‌شدن محدوده‌ی بینایی: کم شدن توانایی دیدن اجسام اطراف می‌تواند یکی از علائم آب‌سیاه باشد.
  • نقاط کور در محدود‌ه‌ی بینایی: همراه با ذرات شناور و تاری دید گفته نشده.اگر دیابت دارید، این علائم احتمالا بدلیل آغاز رتینوپاتی دیابتی هستند.
  • احساس خارش یا سوزش، درد سطح چشم، اشک: این نشانه‌ها و علائم بیشتر در سندروم چشم خشک رایج‌اند.چشم خشک بیشتر آزاردهنده است تا تهدید کننده‌ی بینایی.اما علائم آن می‌تواند شدیدتر باشد، مخصوصا وقتی سنتان بیشتر می‌شود و بدنتان اشک کمتری تولید می‌کند یا فرمول شیمیایی اشک تغییر می‌کند.

پیشگیری از مشکلات چشمی مربوط به سن

البته که پیشگیری از مشکلات بینایی مربوط به سن ارجح‌تر از تلاش برای کم کردن تاثیراتشان روی بینایی بعد از شروعشان است.شما می‎‌توانید خطر پیشرفت مشکلات جدی چشمی در سنین بالاتر را با حفظ شیوه‌ی زندگی سالم و معاینات روال چشمی توسط چشم‌پزشک ،کاهش دهید.ویتامین‌های چشمی و تغذیه‌ی خوب هم در کاهش خطر مشکلات چشمی خاص موثرند.

کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.