علائم آب مروارید (آب سیاه) ناشی از اشعه UV، افزایش سن و دیابت

علائم-آب-مروارید

آب مروارید یک بیماری چشمی است که در آن عدسی‌ شفاف چشم، کدر یا مات شده و باعث کاهش بینایی می‌شوند. هرچند لغت کاتاراکت یا آب مروارید که برای توصیف این بیماری به کار می‌رود یک لغت انگلیسی است اما آب مروارید از دوران باستان تشخیص داده ‌شده و با جراحی درمان می‌شده است. در چشم‌های سالم، نور از عدسی‌ چشم عبور کرده و به شبکیه می‌رسد. این عدسی‌ باید کاملا شفاف باشند تا شبکیه بتواند تصویر واضحی دریافت کند. اگر عدسی‌ در اثر آب مروارید مات و کدر شده باشند، تصویری مبهم به شبکیه رسیده و فرد تصویر را به صورت تار خواهد دید. میزان مشکل بینایی ایجاد شده به درصد ماتی عدسی‌ بستگی دارد.

آب مروارید یا کاتاراکت چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

آب-مروارید-یا-کاتاراکت-چیست-و-چگونه-ایجاد-می-شود

آب مروارید تاری پیش رونده و بدون درد عدسی‌ طبیعی داخل چشم است. آب مروارید مانع ورود نور و دید واضح می‌شود .آب مروارید در طول زمان طولانی می‌تواند باعث نابینایی شود. آب مروارید اغلب با افزایش سن ایجاد می‌شود، اما گاهی اوقات جوانان نیز به آب مروارید مبتلا می‌شوند.

آب مروارید چگونه روی دید افراد تاثیر می‌گذارد؟

آب-مروارید-چگونه-روی-دید-افراد-تاثیر-می‌گذارد

در یک چشم سالم، نور وارد چشم و از عدسی‌ عبور می‌کند. عدسی‌ این نور را به صورت تصویر دقیقی روی شبکیه متمرکز کرده و سپس شبکیه از طریق عصب بینایی پیام‌ها را به مغز انتقال می‌دهد. اگر عدسی در اثر ابتلا به آب مروارید مات شده باشد، تصویری که فرد می‌بیند، تار خواهد بود. سایر بیماری‌های چشم، از جمله نزدیک بینی نیز باعث تاری چشم می‌شوند اما آب مروارید علائم و نشانه‌های خاصی دارد.

تاری دید

تاری دید در هر فاصله‌ای، از رایج‌ترین علامت آب مروارید است. ممکن است فرد همه چیز را مات، تار و مبهم ببیند. با گذشت زمان و  بدتر شدن آب مروارید نور کمتری به شبکیه می‌رسد. افراد مبتلا به آب مروارید ممکن است هنگام دیدن و رانندگی در شب مشکل  داشته باشند.

خیرگی چشم

علائم-آب-مرواریدخیرگی-چشم

یکی دیگر از علائم اولیه آب مروارید، خیرگی چشم و یا حساسیت به نور است. ممکن است فرد برای دیدن در نور شدید خورشید دچار مشکل شود. چراغ‌های داخل منزل که زمانی برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کردند، اکنون ممکن است خیلی روشن و نورانی به نظر برسند. رانندگی در شب برای فرد مشکل می‌شود زیرا درخشندگی چراغ های خیابان و چراغ های ماشین‌هایی که از روبرو می‌آیند باعث خیرگی چشم فرد می‌شود.

دو بینی

علائم-آب-مروارید،-دو-بینی

گاهی اوقات آب مروارید (دیپلوپیا) باعث دوبینی در هنگام نگاه کردن با یک چشم می‌شود. این دو بینی با دو بینی ناشی از  عدم تنظیم صحیح چشم‌ها متفاوت است. در آب مروارید، حتی اگر یک چشم باز باشد، تصاویر دوتا دیده می‌شوند.

تغییر رنگ‌ها

علائم-آب-مروارید،تغییر-رنگ‌ها

آب مروارید رنگی که فرد می‌بیند را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود برخی از رنگ‌ها محو شده به نظر برسند. ممکن است چشم فرد به تدریج سایه‌ای قهوه‌ای یا زرد پیدا کند. در ابتدا ممکن است فرد متوجه این تغییر رنگ نشود. اما با گذشت زمان، ممکن است تشخیص تفاوت بین آبی و بنفش برای او دشوار شود.

دید دوم

علائم-آب-مروارید،-دید-دوم

گاهی اوقات آب مروارید موقتا توانایی فرد برای دید نزدیک را افزایش می‌دهد، زیرا آب مروارید به عنوان یک لنز قوی عمل می‌کند. این بهبود موقت، دید دوم نامیده می‌شود، زیرا افرادی که برای مطالعه مجبور به استفاده از عینک بودند، متوجه می‌شوند که دیگر به عینک نیاز ندارند. با این حال، با تشدید آب مروارید، این حالت از بین رفته و بینایی دوباره بدتر می‌شود.

نیاز به عینک جدید

علائم-آب-مروارید،-نیاز-به-عینک-جدید

تغییر مکرر  عینک یا عدسی عینک یکی از علائم آب مروارید است زیرا آب مروارید معمولا حالت پیش رونده دارد، یعنی با گذر زمان تشدید می‌شود.

انواع مختلف

انواع-مختلف-آب-مروارید

آب مروارید را می‌توان با توجه به موقعیت آناتومیک آن بر روی عدسی چشم، درصد تاری عدسی‌، یا علت ایجاد آن دسته بندی کرد. هر درصدی از کاهش وضوح طبیعی عدسی‌ را آب مروارید می‌نامند. هر چه عدسی‌ کدرتر شود، آب مروارید در مرحله پیشرفته‌تری قرار دارد. آب مروارید ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد. همچنین ممکن است در مراحل اولیه یا پیشرفته باشد. اگر عدسی‌ چشم کاملا مات و کدر شود، آن را آب مروارید رسیده می‌نامند. آب مرواریدی که در آن عدسی چشم‌ کاملا مات نشده باشد، آب مروارید نارس نامیده می‌شود. اکثر آب مرواریدهای رسیده، سفید رنگ هستند.

• موقعیت آناتومیک آب مروارید بر روی عدسی چشم: عدسی‌‌ چشم‌ انسان شبیه شکلات M&M هستند یعنی دارای دو قسمت جلویی (قدامی) و پشتی (خلفی) می‌باشد. قسمت مرکزی عدسی‌ را هسته‌ی عدسی و دیگر قسمت‌ها را کپسول عدسی می‌نامند. بین هسته‌ی درونی و کپسول بیرونی بخشی به نام غشاء وجود دارد.
  • کدر شدن عدسی‌: کدر شدن عدسی‌ فقط در هسته‌ی عدسی اتفاق می‌افتد و آن را آب مروارید هسته‌ای یا اسکلروز هسته‌ای می‌نامند. اگر فقط غشاء عدسی کدر شود، آن را آب مروارید غشایی می‌نامند. اگر کدر شدن در کپسول یا در مجاورت کپسول باشد، آن را آب مروارید زیر کپسولی می‌نامند. محل کدر شدن را می‌توان با اصطلاحات قدامی، خلفی، مرکزی، یا محیطی نیز توصیف کرد. معمولا کدر شدن عدسی‌ بر چندین قسمت از عدسی‌ تاثیر می‌گذارد.
  • علت ایجاد آب مروارید: رایج‌ترین علت ایجاد آب مروارید که به افزایش سن مربوط است را آب مروارید پیری می‌نامند. این نوع آب مروارید ابتدا در هسته‌ی عدسی‌ ایجاد می‌شود. اگر آب مروارید در قسمت زیر کپسولی خلفی (در پشت کپسول عدسی‌) ایجاد شود، آن را آب مروارید زیر کپسولی خلفی می‌نامند. آب مروارید زیر کپسولی خلفی در جوانان شیوع بیشتری دارد.

چه افرادی به آب مروارید مبتلا می‌شوند؟

چه-افرادی-به-آب-مروارید-مبتلا-می‌شوند

آب مروارید در اکثر موارد به پیری مربوط است. گاهی بعضی از نوزادان با آب مروارید متولد می‌شوند، که آب مروارید مادرزادی نامیده می‌شود، یا ممکن است کودکان در اثر آسیب یا بیماری به آب مروارید مبتلا شوند. قرارگیری در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) نیز می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید و دیگر بیماری‌های چشم را افزایش دهد.

علت ابتلا به آب مروارید چیست؟

علت-ابتلا-به-آب-مروارید-چیست

علت دقیق ایجاد آب مروارید نا شناخته است. با این که خطر ابتلا به آب مروارید با افزایش سن افزایش می‌یابد،  عوامل زیر نیز ممکن است در ایجاد آن موثر باشند:

• آسیب چشم
  • استفاده طولانی مدت از کورتیکو استروئیدها
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه یا پرتوهای خورشید

آب مروارید چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آب-مروارید-چگونه-تشخیص-داده-می‌شود

در اکثر موارد آب مروارید با آزمایش چشم تشخیص داده می‌شود. چشم پزشک، چشم فرد را معاینه کرده و سپس از یک میکروسکوپ اسلیت لمپ برای تشخیص مشکلات عدسی‌ و سایر نقاط چشم استفاده می‌کند. هنگام معاینه مردمک چشم‌ باز می‌شود تا چشم پزشک بهتر بتواند پشت چشم، که محل قرارگیری شبکیه و عصب بینایی است، را معاینه کند.

جراحی برای درمان آب مروارید

جراحی-برای-درمان-آب-مروارید

اگر بینایی فرد در اثر آب مروارید کاهش یافته و با عینک و یا عدسی‌ تماسی نیز اصلاح نشود، برای درمان به عمل جراحی نیاز است. در جراحی آب مروارید، عدسی تار برداشته شده و یک عدسی مصنوعی جایگزین آن می‌شود. این عمل که به صورت سرپایی انجام می‌شود، بی خطر بوده و در بهبود دید بسیار موثر است. اگر هر دو چشم مبتلا به آب مروارید باشند، عمل جراحی هر بار بر روی یک چشم انجام می‌شود.

انواع جراحی

انواع-جراحی-برای-درمان-آب-مروارید

سه روش اصلی برای جراحی آب مروارید وجود دارد:

• فیکو امولسیفیکیشن: همانطور که گفته شد، فیکوامولسیفیکیشن رایج‌ترین روش جراحی برای درمان آب مروارید است. در اکثر روش‌های جدید، جراحی آب مروارید در کمتر از 30 دقیقه انجام می‌شود و معمولا به آرام بخش و قطره‌ی بی حسی کمی نیاز است. پس از جراحی نیز به بخیه برای بستن محل و پچ چشم نیاز نیست.
  • عمل آب مروارید به روش اکسترا کپسولار (خارج کپسولی): روش اکسترا کپسولار عمدتا برای آب مرواریدهای بسیار پیشرفته، که در آنها عدسی‌ آنقدر متراکم و بزرگ است که نمی‌توان آن را به اجزای کوچک‌تر تبدیل کرد (فیکو امولسیفای)، یا در مواردی که تجهیزات لازم و تکنولوژی فیکو امولسیفیکیشن وجود نداشته باشد، استفاده می‌شود. در این روش یک شکاف بزرگ ایجاد می‌شود تا آب مروارید چشم به صورت یکجا و بدون خرد شدن در درون چشم، خارج شود. سپس مانند روش فیکو امولسیفیکیشن، یک عدسی مصنوعی در کیسه‌ی کپسولی قرار داده می‌شود. این روش جراحی نیاز به بخیه برای بستن شکاف ایجاد شده دارد و بینایی نیز به آرامی بهبود می‌یابد. در برداشت آب مروارید با روش اکسترا کپسولار باید داروی بی حسی در اطراف چشم تزریق شود و پس از جراحی نیز به پچ چشم نیاز است.
  • عمل آب مروارید به روش اینترا کپسولار (داخل کپسولی): در روش اینترا کپسولار، شکاف بزرگ‌تری نسبت به روش اکسترا کپسولار نیاز است و جراح تمام عدسی‌ و کپسول را با هم خارج می‌کند. در این روش یک عدسی در جلوی عنبیه قرار داده می‌شود. امروزه به ندرت از این روش استفاده می‌شود اما در مواردی که ترومای بزرگی در چشم وجود داشته باشد می‌توان از آن استفاده کرد.

انتظارات پس از جراحی

انتظارات-پس-از-جراحی

ممکن است چشم فرد چند روز خارش داشته و به نور حساس شود. پزشک قطره‌هایی را برای کمک به بهبود چشم تجویز کرده و به بیمار می‌گوید از محافظ چشم یا عینک استفاده کند. بهبود کامل چشم حدود هشت هفته طول می‌کشد، هر چند پس از جراحی بینایی فرد به زودی بهبود می‌یابد، اما ممکن است فرد باز هم برای مطالعه یا دیدن فواصل دور به عینک نیاز داشته باشد. پس از بهبودی کامل نیز فرد به یک نسخه جدید نیاز خواهد داشت.

نکاتی-برای-پیشگیری-از-ابتلا-به-آب-مروارید

کارهایی که می‌توان برای کاهش خطر ابتلا به آب مروارید سیاه انجام داد عبارتند از:

• سیگار نکشیدن
  • استفاده از کلاه یا عینک آفتابی هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید.
  • کنترل دیابت.