چشم

وقتی که چشمانتان اشک زیادی تولید می‌کند یا وقتی که مسیر طبیعی تخلیه اشک مسدود می‌شود، چشم‌ها ممکن است کمی دچار اشک ریزش شوند. حجم اشک‌ها ممکن است روی پلک و گونه‌هایتان سرازیر شود انگار که گریه کرده باشید. آیا راه چاره‌ای دارد؟ بله و بستگی به دلیل بروز آن دارد. اشک برای سلامت و روان بودن چشم‌ها ضروری هستند. در هر بار پلک زدن، با اشک‌های تولید شده توسط غدد اشکی واقع در پلک‌های بالایی چشم، چشمان شما شست شو داده می‌شوند. این غده‌ها در پاسخ به درد و التهاب، اشک‌های بیشتری تولید می‌کنند. اشک‌ها در حالت طبیعی از طریق مجراهایی واقع در گوشه چشم، از چشم به سمت بینی تخلیه می‌شوند. اشک ریزی چشم را می‌توان با قطره‌های چشم و جراحی انسداد مجرای اشک درمان کرد.

دلایل اشک ریزی چشم چیست؟

افراد دارای اشک ریزی چشم معمولا تولید اشک بیش از اندازه‌ای را تجربه می‌کنند، که از آب، نمک و مایع مخاطی تشکیل شده است. این ترشح اضافه اشک می‌تواند بر اثر دلایل زیر باشد:

سندرم خشکی چشم

خشکی

شاید عجیب به نظر بیاید اما سندرم خشکی چشم اغلب منجر به اشک ریزی چشم می‌شود. وقتی چشم‌ها خشک می‌شوند، با سوزش و درد همراه خواهند بود. این مساله ترشح اشک توسط غده‌های اشکی را تحریک کرده و اشک زیادی ترشح می‌شود تا جایی که سیستم طبیعی تخلیه اشک دچار اختلال می‌شود. ترشح اشک با بالا رفتن سن، کاهش می‌یابد. بنابرین خشکی چشم در افراد مسن‌تر شایع‌تر است. برخی بیماری‌ها و مصرف بعضی داروها همچنین محیط‌های خشک و بادخیز می‌توانند به خشکی چشم منجر شوند. اما شایع‌ترین دلیل ایجاد سندروم خشکی چشم بیماری مزمنی به نام کراتوکنژنکتیویت سیکا (KCS) است. در افراد مبتلا به این بیماری اشک ترشح می‌شود اما اشک‌ها دارای آب کافی نیستند. علاوه بر ترشح بیش از اندازه اشک، دیگر علائم سندروم خشکی چشم ممکن است شامل تار بودن دید، خارش چشم یا سوزش چشم هم باشد. یک روش درمان برای موارد ملایم‌تر خشکی چشم، استفاده از اشک مصنوعی بدون نسخه است. دیگر درمان‌ها شامل داروهای تجویزی پزشک می‌شوند.

حساسیت‌ها

حساسیت

به موادی که باعث ایجاد آلرژی یا حساسیت می‌شوند، آلرژن می‌گویند. واکنش به آلرژن‌ها می‌تواند باعث سوزش و قرمزی چشم، تحریک ترشح اشک، ایجاد خارش و سوزش در چشم شود. رایج‌ترین دلایل خارجی ایجاد حساسیت در چشم، گرده گل، چمن‌ها و درختان هستند. دیگر دلایل سوزش وآبریزش چشم که آلرژن واقعی نیستند، شامل دود اگزوز ماشین‌ها، اسپری آئروسل، عطر و دود سیگار می‌شود.

عفونت‌ها

عفونت‌

واکنش بدن در برابر عفونت چشم می‌تواند ترشح زیاد اشک باشد. این راهی است تا روان بودن چشم حفظ شود، میکروب‌ها و مواد مخاطی هم از چشم شسته شوند. التهاب ملتحمه (عفونت غشاء نازک و روشنی که بیشتر چشم را می‌پوشاند) و پلک‌آماس یا بلفاریت (عفونت حاشیه پلک‌ها) دو بیماری عفونی هستند که باعث ایجاد آبریزش چشم می‌شوند. «قرمزی چشم» اصطلاحی رایج است که برای التهاب ملتحمه به کار می‌رود. دلایل بروز آن، باکتری‌، قارچ و مورد رایج‌تر آن ویروس‌ها هستند. گذاشتن لنز تماسی ممکن است خطر التهاب ملتحمه را افزایش دهد. التهاب ملتحمه ممکن است در یک یا هر دو چشم ایجاد شود. علائم آن ممکن است شامل مواردی باشند همچون: درد چشم، تار شدن دید، قرمزی، احساس وجود ریگ در چشم، ترشحات چشم، مخاطی که در شب ایجاد می‌شود و افزایش ریزش اشک.

سوزش

چشم‌ها در واکنش به شرایط نامناسبی همچون هوای خشک، نور روشن، دود، غبار، مژه، یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، اشک اضافه ترشح می‌کنند. خستگی در چشم هم می‌تواند باعث اشک ریزی چشم شود.

انسداد مجرای اشک

انسداد

اشک ریزش چشم همچنین می‌تواند بر اثر انسداد مجرای اشک ایجاد شود، مجراهایی که در حالت طبیعی اشک‌ها را تخلیه می‌کنند، البته این عامل کمتر شایع است. به این انسداد، تنگی مجرای اشک می‌گویند. به سرازیر شدن اشک هم، آبریزش چشم می‌گویند. عفونت می‌تواند از راه بینی در مجرای اشکی پخش شده و ایجاد زخم کند. آسیب‌دیدگی و جراحی بینی دلایل دیگری از ایجاد انسداد مجرای اشک هستند.

عملکرد ضعیف پلک‌ها

عملکرد ضعیف

نوع دیگری از اشک ریزش چشم به عملکرد ضعیف پلک‌ها مربوط می‌شود. برای اینکه اشک‌ها به صورت یکسان در سطح چشم پخش شوند و برای تخلیه مناسب به گوشه‌های چشم فرستاده شوند، لازم است که پلک‌ها به درستی بسته شوند. یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد این نوع از اشک ریزش چشم، اکتروپیون نامیده می‌شود. این مشکل با افتادگی و انحراف پلک پایینی (لینک به مقاله جراحی پلک پایین) همراه است. معمولا در افراد مسن‌تر دیده می‌شود که به تدریج پلک پایینی‌شان دچار ضعف می‌شود. اکتروپیون ممکن است باعث خشکی چشم، درد، قرمزی و سوزش چشم شود. همچنین می‌تواند احتمال عفونت چشم را هم بالا ببرد. معمولا اشک ریزش چشم بیشتر یک نشانه است تا اینکه عاملی برای ایجاد مشکلات چشمی باشد. البته می‌تواند باعث رنجش و آزار فرد شود، اما اگرچه با درد و قرمزی چشم همراه است، زیاد بودن ترشح اشک، مشکلی جدی نخواهد بود.

علائم مرتبطی که ممکن است در کنار اشک ریزش چشم ایجاد شوند

علائم

• آبریزش بینی و عطسه کردن. این علائم در کنار اشک ریزش چشم ممکن است بر اثر حساسیت ایجاد شوند.
  • آبریزش چشم. اگر در کنار علائم عفونت سینوس یا سرماخوردگی دیده شود، ممکن است بر اثر انسداد مجرای اشک ایجاد شده باشد.
  • ترشح زیاد اشک، بلفاریت، و التهاب ملتحمه. وقتی که این علائم در فرد مسن‌تری روی دهد، ممکن است بر اثر اتروپیون بوده باشد.
  • خشکی چشم همراه با بیرون زدگی چشم. این مساله ممکن است نشانه‌ای از بیماری پرکاری تیروئید باشد.
  • خشکی چشم همراه با تغییراتی در بینایی و آرتروز. این علائم با همدیگر ممکن است علائمی از KCS باشند.

اشک ریزش چشم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

شما خودتان هم می‌توانید دلیل اشک ریزش چشمتان را پیدا کنید:

• اگر قبل از اشک ریزش در چشم‌هایتان احساس خشکی و ناراحتی داشته باشید، احتمالا دچار سندروم خشکی چشم هستید.
  • اگر چشم‌هایتان خارش و التهاب دارند، احتمالا به خاطر وجود حساسیت باشد.

روش‌های درمان

برای حل این مشکلات، درمان‌های بدون نسخه‌ای در دسترس هستند:

• قطره‌های تجویزی و بدون نسخه سندروم خشکی چشم. اگر خشکی چشم‌ها باعث اشک ریزی بیش از حد می‌شود، می‌توانید با استفاده از اشک مصنوعی و مرطوب نگه داشتن چشم‌هایتان، از این واکنش چشم‌ها جلوگیری کنید. اشک مصنوعی همچنین می‌‌تواند به شستشوی محرک‌هایی همچون گرد و غبار هم کمک کند که باعث اشک ریزی چشم می‌شوند. استفاده از اشک‌های مصنوعی بدون مواد نگهدارنده با اپلیکاتور یک بارمصرف بهترین گزینه است.
  • قطره‌های چشم تجویزی و بدون نسخه به بهبود حساسیت‌هایی کمک می‌کند که با تداخل در واکنش سیستم ایمنی بدن باعث اشک ریزش چشم می‌شوند.

جراحی انسداد مجرای اشکی

جراحی

در مواردی نادر برای باز کردن انسداد مجرای اشک، می‌توان جراحی انجام داد. جراح با عملی جراحی به نام داکریوسیستوراینوستومی (DCR) می‌تواند مجرای اشکی جدیدی در چشم ایجاد کند. برای مجرای اشکی که تنگ شده است اما کاملا مسدود نشده باشد، جراح می‌تواند با استفاده از پروب نازکی مجرای اشک را گشاد کند. اکتروپیون با سفت کردن ماهیچه‌هایی که پلک را ثابت نگه می‌دارند، قابل بهبود است. این عمل سرپایی را با بی‌حسی موضعی می‌توان انجام داد.

توصیه هایی جهت کاهش اشک ریزش و خشکی چشم

برخی از راهکارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از خشکی، خارش و سوزش چشم رعایت کنید این است که هنگام استفاده از کامپیوتر به صورت مرتب پلک بزنید و هر چند وقت یک بار به چشمانتان استراحت بدهید تا از فشار آمدن به چشم‌ها جلوگیری شود. اگر چشمانتان خشک است یا سوزش دارد، رطوبت خانه یا محیط کارتان را افزایش دهید. برای کاهش آزار چشم ناشی از نور خورشید و باد، عینک آفتابی بزنید. برای جلوگیری از خشک شدن آب بدن و داشتن اشک ریزی طبیعی چشم‌ها هم به اندازه کافی آب بنوشید.

به پزشک مراجعه کنید

پزشک

در صورت مشاهده موارد زیر می‌بایست به پزشک یا چشم پزشکتان مراجعه کنید:

• ریزش اشک بی دلیل و طولانی مدت
  • اشک ریزی چشم که با قرمزی همراه بوده و مخاط تولید می‌کند
  • اشک ریزی و درد چشم
  • اشک ریزی چشم و سینوس‌های دردناک

پزشک چشمانتان را بررسی می‌کند، آزمایش‌هایی را برای مقدار و کیفیت اشک‌هایتان انجام می‌دهد و چگونگی تخلیه اشک در چشم‌تان را هم بررسی می‌کند. اگر عفونت داشته باشید، پزشک می‌تواند آنتی‌بیوتیک تجویز کند، اگر هم حساسیت یا خشکی چشم داشته باشید درمان‌های دیگری را توصیه خواهد کرد.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

تومورهای چشمی: اختلال در سلول‌های پوستی چشم و تغییر رنگ لایه‌های آن

تومورهای چشم معمولا تومورهای ثانویه ناشی از سرطان هایی هستند