درمان-آب-سیاه-چشم

آب سیاه چشم یکی از اختلالات مرتبط با چشم است که موجب آسیب به عصب بینایی می‌شود که اطلاعات را از چشم به مغز منتقل می‌کند. در مراحل اولیه، آب سیاه چشم معمولا علائمی ندارد، که این چیزی است که آن را بسیار خطرناک می‌سازد زیرا تا زمانی که شما متوجه مشکلی در بینایی خود شوید، بیماری تا جایی پیش رفته که برگشتن بینایی از دست رفته امکان ناپذیر است و متوقف کردن عارضه ممکن است دشوار باشد. در اغلب موارد، آب سیاه چشم با فشار بالاتر از حد معمول در داخل چشم همراه است. این بیماری به نام فشار خون چشم شناخته می‌شود. اما زمانی که فشار داخل چشم (IOP) طبیعی است نیز ممکن است رخ دهد. در صورت عدم درمان یا عدم کنترل، آب سیاه چشم ابتدا باعث از دست رفتن بخشی از بینایی می‌شود و در نهایت می‌تواند منجر به نابینایی کامل شود. درمان این بیماری شامل جراحی و دارو درمانی است.

آب سیاه چشم چیست؟

آب-سیاه-چشم-چیست

به طور خلاصه، آب سیاه چشم عامل ایجاد فشار در داخل چشم است که موجب آسیب به عصب بینایی می‌شود. فضای کوچکی در جلوی چشم به نام محفظه قدامی وجود دارد. مایع روشنی در داخل و خارج از محفظه قدامی موجود است، این مایع تغذیه و شستشوی بافت‌های اطراف را به عهده دارد. اگر بیماری مبتلا به آب سیاه چشم باشد، این مایع به آرامی از چشم خارج می‌شود و منجر به ایجاد یک جریان سیال از داخل چشم می‌شود و فشار داخل چشم افزایش می‌یابد. به استثنای این که باید این فشار برداشته و کنترل شود، عصب بینایی و دیگر نقاط چشم ممکن است آسیب ببیند و منجر به از بین رفتن بینایی شوند. بیماری معمولا روی هر دو چشم تاثیر می‌گذارد، هرچند ممکن است یکی از چشم‌ها بیشتر از دیگری آسیب ببیند.

انواع آب سیاه چشم

دو دسته عمده آب سیاه چشم عبارتند از: آب سیاه چشم با زاويه باز (OAG) و آب سیاه چشم با زاويه بسته. زاویه در هر دو مورد اشاره به زاویه زهکشی داخل چشم دارد که جریان خروج مایعی (آب) که به طور مداوم در داخل چشم تولید می‌شود، را کنترل می‌کند.

• آب سیاه چشم زاویه باز: این نوع رایج آب سیاه چشم به تدریج بینانی شما را بدون علائم دیگری، کاهش می‌دهد و زمانی متوجه آن می‌شوید، که آسیب دائمی رخ داده است. اگر IOP شما بالا باشد، تخریب ناشی از آب سیاه چشم می‌تواند تا از دست رفتن بینایی محیطی شما پیشرفت کند و شما تنها قادر به دیدن اشیائی خواهید بود که روبه روی شما هستند. در نهایت، تمام بینایی شما می‌تواند از دست رفته، و باعث کوری بشود.
  • آب سیاه چشم با زاويه بسته: آب سیاه چشم با زاویه بسته علائم ناگهانی مانند چشم درد، سردرد، در دانش آموزان دچار آسیب بینایی، با چشم‌های قرمز، تهوع و استفراغ بروز می‌کند. این علائم نیازمند مراجعه فوری به پزشک است. این علایم ممکن است چند ساعت طول بکشد و سپس دوباره به حالت قبلی برگردد یا ممکن است به صورت مستمر باشد. و در هر مرتبه می‌تواند به طور چشمگیری از بخشی از بینایی را بین ببرد.
  • آب سیاه چشم با فشار طبیعی: آب سیاه چشم تنش طبیعی (که همچنین به عنوان آب سیاه چشم با فشار طبیعی، یا آب سیاه چشم کم فشار نیز نامیده می‌شود) یک نوع آب سیاه چشم زاویه باز است که می‌تواند باعث آسیب دیدگی عصب بینایی شود. اما در آب سیاه چشم با فشار طبیعی، IOP چشم در محدوده طبیعی قرار دارد. همچنین بروز درد معمولا بعید است و آسیب دائمی به عصب بینایی چشم ممکن است تا زمانی که نشانه‌هایی مانند از بین رفتن دید محیطی رخ ندهد، مورد توجه قرار نگیرد. علت آب سیاه چشم با فشار طبیعی شناخته شده نیست. اما بسیاری از پزشکان بر این باورند که در ارتباط با جریان خون ضعیف به عصب بینایی است. آب سیاه چشم با فشار طبیعی در ژاپنی‌ها، زنان و افراد دارای سابقه بیماری‌های عروقی شایع است.
  • آب سیاه چشم رنگدانه‎ای: این شکل نادری از آب سیاه چشم می‌باشد که ناشی از مسدود شدن زاویه آب‌رسانی چشم توسط رنگدانه‌ای است که از عنبیه خارج شده است و میزان خروج آب از چشم کاهش می‌یابد. با گذشت زمان، پاسخ التهابی به زاویه مسدود شده موجب آسیب به سیستم آب‌رسانی چشم می‌شود. تشخیص علائم همراه با آب سیاه چشم رنگدانه‌ای، بعید به نظر می‌رسد، هر چند برخی درد و تیری دید ممکن است پس از ورزش رخ دهد. آب سیاه چشم رنگدانه‌ای اغلب مردان سفید پوست را در اواسط ۳۰ تا اواسط دهه ۴۰ سالگی تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • آب سیاه چشم ثانویه: علائم آب سیاه چشم مزمن ناشی از آسیب چشم ممکن است نشان دهنده آب سیاه چشم ثانویه باشد که ممکن است با وجود عفونت چشم، التهاب، تومور یا بزرگ شدن عدسی به علت آب مروارید ایجاد شود .
  • آب سیاه چشم مادر زادی: این شکل ارثی از آب سیاه چشم از هنگام تولد وجود دارد، در حالی که در ۸۰ درصد از موارد در یک سالگی تشخیص داده شده است. این کودکان دارای زوایای بسته یا نقص دیگری در سیستم آب‌رسانی چشم هستند.

علائم آب سیاه چشم مادرزادی دشوار است، زیرا کودکان خیلی کوچک هستند تا بدانند که چه اتفاقی برای آنها افتاده است. اگر متوجه سفیدی، کدورت، گرفتگی، بزرگی و یا برآمدگی چشم در کودک خود شدید، با چشم پزشک خود مشورت کنید. آب سیاه چشم مادرزادی معمولا در پسران بیشتر از دختران است.

علل-آب-سیاه-چشم

کارشناسان از علل دقیق آب سیاه چشم مطمئن نیستند، اما عوامل آن به دو دسته تقسیم می‌شوند:

• آب سیاه چشم اولیه: به این معنی است که علت ناشناخته است.
  • آب سیاه چشم ثانویه: این بیماری دارای یک علت شناخته شده مانند تومور، دیابت، آب مروارید پیشرفته یا التهاب است.

علائم آب سیاه چشم

آب سیاه چشم اغلب به عنوان دزد خاموش بینایی نامیده می‌شود، زیرا در اغلب موارد معمولا باعث درد و نشانه‌ای از علائم نمی‌شوند، تا زمانی که بینایی به مقدار قابل توجهی آسیب ببیند. به همین علت، آب سیاه چشم غالبا تا زمانی که عصب بینایی به طور غیر قابل برگشتی آسیب دیده است، با درجه‌های مختلف از دست دادن دائمی بینایی، پیشرفت می‌کند. اما آب سیاه چشم با زاويه بسته، علائم ناگهاني ممکن است شامل تاريکی دید، دیدن هاله در زیر نور، درد شديد چشم، تهوع و استفراغ باشد. اگر این علائم را داشتید، به یک چشم پزشک مراجعه کنید تا بتوانید در اسرع وقت اقدامات لازم برای جلوگیری از دست دادن دائمی بینایی را انجام دهید.

علائم-آب-سیاه-چشم

• افزایش سن
  • پیشینه قومی، آسیای شرقی، آمریکایی‌های آفریقایی تبار و اسپانیایی تبار، در مقایسه با قفقازی‌ها، دارای خطر بالایی در ایجاد آب سیاه چشم هستند.
  • برخی بیماری‌ها و شرایط خاص، مانند دیابت یا کم کاری تیروئید
  • آسیب‌های چشمی
  • جراحی چشم
  • نزدیک بینی

تشخیص، غربالگری و آزمایش

در طی آزمون‌های منظم چشم، برای اندازه گیری فشار داخل چشم یا IOP، از تونومتر استفاده می‌شود. چشم شما به طور معمول با لایه‌ای از آب پوشیده می‌شود و یک پروب کوچک به آرامی روی سطح چشم شما قرار می‌گیرد. به طور معمول، IOP باید کمتر از ۲۱ میلی متر جیوه باشد- که با یک واحد اندازه گیری بر اساس میزان نیروی اعمال شده در یک منطقه مشخص، تعیین می‌شود.

دیگر روش‌های تشخیص آب سیاه به شرح زیر می باشند:

• تست بینایی. راهی برای چشم پزشک شما برای تعیین اینکه آیا بینایی شما در اثر آب سیاه چشم، کاهش یافته است. آزمایش‌های بینایی مستلزم تماشای مستقیم یک ماشین و کلیک کردن بر روی یک دکمه است هنگامی که یک نور چشمک زن را در محیط دید خود می‌بینید.
  • گونیوسکوپی. این تست نیز ممکن است انجام شود تا اطمینان حاصل شود که آب (یا مایع چشمی) آزادانه از چشم تخلیه می‌شود. در گونیوسکوپی، لنزهای مخصوص با بیومیکروسکوپ مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به چشم پزشک امکان دیدن ساختار داخل چشم (که زاویه زهکشی نامیده می‌شود) را بدهد که جریان خروج آب را کنترل می‌کند و در نتیجه بر فشار داخل چشم اثر می‌گذارد. بیومیکروسکوپی اولتراسوند یکی دیگر از تکنیک‌هایی است که می‌تواند برای ارزیابی زاویه زهکشی استفاده شود.

درمان آب سیاه چشم

درمان-آب-سیاه-چشم

درمان ممکن است بسته به شدت عارضه، شامل جراحی آب سیاه، لیزر یا مصرف دارو باشد. به نظر می‌رسد که قطره‌های چشم با داروهایی که برای کاهش IOP هستند، ابتدا برای کنترل آب سیاه چشم استفاده می‌شوند. از آنجا که آب سیاه چشم اغلب فاقد درد است، ممکن است مردم در مورد استفاده دقیق از قطره‌های چشمی که می‌توانند فشار چشم را کنترل کنند و به جلوگیری از آسیب چشم دائمی کمک کنند، بی‌اعتنایی کنند. در واقع، عدم رعایت یک برنامه دارویی که برای آب سیاه چشم تجویز شده است، دلیل اصلی کوری ناشی از آب سیاه چشم است. در ادامه به توضیح این درمان‌ها می‌پردازیم:

قطره‌های چشم

مهم است که داروهای خود را به طور منظم و دقیق مصرف کنید، اگر ملزم به کنترل فشار چشم خود هستید. از آنجا که قطره‌های چشم جذب جریان خون می‌شود، درباره تمام داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. برای کسب اطمینان از اینکه داروهایی که با هم مصرف می‌کنید ایمن هستند، از دکتر و یا داروساز خود سوال کنید. بعضی از داروها هنگام مخلوط شدن با داروهای دیگر می‌توانند خطرناک باشند. برای به حداقل رساندن جذب به جریان خون و حداکثر کردن مصرف داروی جذب شده به چشم، چشم خود را یک یا دو دقیقه پس از ریختن قطره‌ها بسته، و انگشت اشاره خود را به آرامی روی گوشه پایینی پلک خود را فشار دهید تا مجرای اشکی را که به بینی می‌ریزد را ببندید.

قرص‌ها

گاهی اوقات، زمانی که قطره چشم به اندازه کافی IOP را کنترل نمی‌کند، ممکن است علاوه بر قطره، قرص نیز تجویز شود. این قرص‌ها که عوارض جانبی سیستمیک بیشتری نسبت به قطره‌ها دارند، همچنین برای خنک کردن مخلوط چشم و کاهش تولید مایع استفاده می‌شوند. این داروها معمولا دو تا چهار بار در روز مصرف می‌شوند. مهم است که این اطلاعات را به سایر پزشکانتان نیز بدهید تا بتوانند داروهایی را برای شما تجویز کنند که باعث ایجاد تعاملات بالقوه خطرناک نشوند.

جراحی لیزر

جراحی لیزر به عنوان یک گام میانی ​​بین مصرف دارو و جراحی سنتی است، هرچند نرخ موفقیت دراز مدت متغیر است. رایج‌ترین نوع جراحی انجام شده برای آب سیاه چشم زاویه باز، تراکئوپلاستی نامیده می‌شود. این روش بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد، بدون درد است و می‌تواند در مطب دکتر یا به صورت سرپایی در اتاق عمل انجام شود.

پیشگیری از آب سیاه چشم

پیشگیری-از-آب-سیاه-چشم

محققان دریافتند که سطح بالای تمرینات فیزیکی، دارای مزایای بلند مدتی روی کاهش فشار چشم (OPP) هستند، که یک عامل خطر آفرین مهم برای آب سیاه چشم است. OPP با یک معادله ریاضی به دست می‌آید که با استفاده از فشار داخل چشم و فشار خون فرد محاسبه می‌شود. نتایج نشان داده است که شرکت کنندگان در یک تحقیق که از حدود ۱۵ سال قبل از این پژوهش ورزش می‌کردند، ۲۵ درصد کاهش خطر ابتلا به OPP را داشتند که یکی از عوامل آب سیاه یا گلوکوم چشم است. به نظر می‌رسد OPP تا حد زیادی با آمادگی جسمانی در ارتباط است. ما نمی‌توانیم در مورد علت آن توضیح دهیم، اما قطعا ارتباطی بین شیوه زندگی بی تحرک و عوامل خطر آفرین افزایش آب سیاه چشم وجود دارد. به نظر می‌رسد حفظ یک شیوه زندگی فعال یکی از راه‌های موثر برای کاهش خطر ابتلا به آب سیاه چشم و بسیاری از مشکلات جدی بهداشتی دیگر است. علاوه بر ورزش منظم و یک شیوه زندگی فعال، شما همچنین می‌توانید خطر ابتلا به آب سیاه چشم را با سیگار نکشیدن، حفظ وزن سالم و خوردن رژیم غذایی متنوع و سالم کاهش دهید.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است”