تومورهای چشمی

تومورهای چشم معمولا تومورهای ثانویه ناشی از سرطان هایی هستند که از سایر قسمت های بدن، به خصوص پستان، ریه، روده یا پروستات گسترش یافته اند. دو نوع تومور اولیه در داخل چشم بوجود می آیند و به عنوان رتینوبلاستوما در کودکان و ملانوما در بزرگسالان شناخته می‌شوند. آزمایش‌های منظم چشم بخش مهمی از مراقبت‌های پزشکی در همه افراد هستند، حتی اگر هیچ علامتی وجود نداشته باشد، انجام این آزمایشات برای سلامتی فرد بسیار حائز اهمیت است. اغلب تومورهای چشم در طول آزمایش معمول چشم تشخیص داده می‌شوند. اگر علایمی که توسط تومورهای چشمی ایجاد می‌شوند را بدانید، ممکن است شما و پزشکتان بتوانید آن را در اوایل زمان ایجاد آن و زمانی که ساده ترین روش‌ها برای درمان مورد نیاز هستند، درمان کنید. انواع مختلفی از درمان سرطان مانند جراحی با شیمی درمانی و پرتودرمانی وجود دارد. شما همچنین ممکن است ایمونوتراپی، درمان هدفمند یا هورمون درمانی داشته باشید. اکثر مردم ترکیبی از درمان‌ها را استفاده می‌کنند.

راه‌های درمان تومورهای بدخیم و خوش‌خیم چشم

سرطان اولیه چشم نوع بسیار نادر از سرطان است که در داخل چشم  یا روی چشم (روی سطح، بر روی عنبیه یا در داخل چشم زیر شبکیه) یا در پوست و سلول‌های اطراف چشم (پلک) شروع می‌شود. از آنجا که این نوع سرطان بسیار نادر است، بهتر است برای افرادی که مبتلا به سرطان چشم هستند، برای درمان آن به متخصصینی مراجعه کنند که در زمینه درمان سرطان پشم تخصص کافی و لازم را دارند. یک فرد می‌تواند از پزشک خانواده خود بخواهد تا او را به متخصص درمان سرطان چشم ارجاع دهد.

انواع سرطان چشم

انواع مختلف سرطان‌های چشم وجود دارد. در زیر برخی از موارد رایج تر ذکر شده اند:

ملانوم داخل چشمی (ملانوم یووئیل ( uveal melanoma)). این نوع سرطان چشم شایع ترین نوع سرطان است. معمولا در جسم کوروئید یا مویی رشد می‌کند.

لنفوم داخل چشمی. یک نوع بسیار نادر از لنفوم (معمولا غیر هوچکین) است که از محل تخم چشم شروع می‌شود.

تومورهای پلک. سرطان سلول‌های بازال، نوعی سرطان پوست است، و شایع ترین نوع سرطان در پلک به حساب می آید. این نوع سرطان را می‌توان با جراحی برداشت. انواع دیگر تومورهای پلک شامل کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول های چربی و ملانوم بدخیم می‌باشند.

تومورهای ملتحمه چشم. این تومورها روی سطح چشم رشد می‌کنند. این تومورها شامل کارسینومای سلول‌های سنگفرشی، ملانومها و لنفوماها هستند.

تومورهای غدد اشکی. این تومورها در غدد اشکی یافت می‌شوند.

رتینوبلاستوما. این نوغ سرطان چشم شایع ترین نوع سرطان در کودکان است. این نوع سرطان در بزرگسالان بسیار نادر است.

علت سرطان های چشمی

علت دقیق اکثر سرطان‌های چشم مشخص نیست. اما دانشمندان فاکتورهای خطر برای سرطان چشم کشف کرده اند:

خطر ابتلا به ملانوم داخل چشم در سفیدپوستان بسیار بیشتر از آمریکایی آفریقایی‌ها یا آسیایی آمریکایی ها است.

افراد دارای چشم‌های رنگی به احتمال بیشتری به ملانوم چشم در مقایسه با افرادی که دارای چشم قهوه ای هستند، مبتلا می‌شوند.

ملانوما چشم ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما خطر ابتلا با افزایش سن بیشتر می‌شود. ملانوم چشم کمی در مردان بیشتر از زنان است.

افرادی که مبتلا به سندرم دیسپلاستیک نووس ( dysplastic nevus syndrome ) هستند، که باعث ایجاد خال های سیاه بسیاری بر روی پوست می‌شود، در معرض خطر بالایی برای ابتلا به ملانوم پوست هستند. آنها همچنین به نظر می‌رسد که خطر ابتلا به ملانوم چشمی نیز در آنها بالا باشد. افراد دارای لکه های قهوه ای غیر طبیعی در لایه رنگی چشم  ( که به عنوان ملانوسیت اوکولودرمال یا خال اوتا شناخته شده) نیز در معرض خطر ابتلا به ملانوم چشمی قرار دارند. سندرم سرطان BAP1 یک بیماری نادر ارثی است که در آن اعضای خانواده در معرض خطر ملانوم چشم، و همچنین ملانومای پوستی و برخی دیگر از انواع سرطان ها قرار دارند. این وضعیت ناشی از جهش ارثی (تغییر) در ژن BAP1 است. ملانومای چشم می‌تواند در برخی از خانواده هایی که این شرایط را ندارند نیز دیده شود، اما این نوع موارد بسیار نادر است.

تماس با نور خورشید: قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید (یا لامپ‌های خورشیدی)، یک عامل خطر شناخته شده برای ملانوم پوست، و همچنین یک عامل خطر برای ملانوم چشم نیز پیشنهاد شده، اما درمورد ملانوم چشمی هنوز ثابت نشده است.

مشاغل خاص: برخی از مطالعات نشان داده اند که جوشکاری، کشاورزان، ماهیگیران، کارگران شیمیایی، و کارگران لباس شویی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ملانوما چشم قرار دارند، اما هیچ یک از این ارتباط ها به طور قاطع ثابت نشده است.

تنها عامل خطر شناخته شده برای لنفوم اولیه چشم، داشتن یک سیستم ایمنی ضعیف است. نمونه هایی از این افراد، افراد مبتلا به ایدز و افرادی که پس از پیوند عضو داروهای ضد رد پیوند دریافت می‌کنند، می‌باشند.

علائم تومور چشمی

علائم معمول سرطان چشم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• از بین رفتن بینایی
  • تاری دید
  • وجود نقطه یا اجسام شناور در دید فرد (یک جسم در زمینه دید)
  • رنگدانه ای شدن (تیره شدن) منطقه ای در روی ملتحمه
  • یک ضایعه کوچک، سفت، و بلند شده که همراه با مایع است در مرکز در پلک
  • زخم پلک
  • از دست دادن مژه‌ها
  • ضایعات قهوه ای یا رنگی بر روی پلک
  • گل مژه ای که قابل درمان نباشد
  • یک نقطه تاریک در حال رشد بر روی عنبیه
  • تغییر شکل یا اندازه در مردمک چشم
  • تغییر موقعیت چشم و یا تغییر در نحوه حرکت چشم
  • ایجاد برآمدگی در چشم
  • دو بینی
  • درد مداری یا درد چشم
  • اشک بیش از حد یا اشک خونین

این علائم همیشه به این معنی نیست که شما سرطان چشم دارید. با این حال، مهم است که هر گونه علائم سرطان چشم را با دکتر خود بحث کنید، چرا که ممکن است علائم پزشکی دیگری را نیز نشان دهند.

روش تشخیص انواع تومورهای چشمی

اگر هر کدام از علائم بالا را داشته باشید، مهم است که به یک پزشک مراجعه کنید تا علت را در صورت نیاز پیدا و درمان کنید.

پزشک در مورد هر گونه نشانه ای از شما سوال می‌کند و می تواند بینایی و حرکات چشم شما را بررسی کند. در طول معاینه چشم، پزشک از یک اپتالموسکوپ (وسیله‌ای دارای نور و یک لنز با قابلیت بزرگنمایی) استفاده می‌کند تا دید خوبی در داخل چشم داشته باشد. اگر شما لنفوم داشته باشید، پزشک ممکن است حالت شیشه ای موجود با این حالت (ماده ژل مانند که بیشتر فضای داخل چشم را پر می‌کند) را مشاهده نماید.

آزمایشات تصویربرداری از امواج صوتی، اشعه ایکس یا مغناطیسی برای ثبت تصاویر از داخل بدن شما استفاده می‌کنند.

• اولتراسوند: سونوگرافی معمولا برای تعیین اندازه، شکل و محل توده (تومور) انجام می شود، به ویژه اگر در طول آزمایش چشم، این تومور قابل مشاهده نباشد.
  • اسکن مغناطیسی رزونانس (MRI) اسکن: یک MRI از سر اغلب انجام می شود نه تنها برای دیدن بهتر چشم، بلکه همچنین برای جستجو لنفوم در مغز یا پرده مننژ (لایه های نازک از بافت که مغز و نخاع را پوشش می‌دهد)، که محل‌های رایج برای ایجاد این نوع سرطان هستند، استفاده می‌شود.
  • سی تی اسکن محاسبه ای توموگرافی: سی تی اسکن کمتر از MRI برای لنفوم چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا جزئیات دقیقی را از تومور برای پزشک فراهم نمی‌کند.
  • اسکن توموگرافی منتشر پوزیترون (PET): اگر یک سرطان تشخیص داده شده باشد، اسکن توموگرافی منتشر پوزیترون می‌تواند به پزشک کمک کند تا مشخص شود که آیا این تومور به گره های لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است یا خیر. اسکن توموگرافی منتشر پوزیترون همچنین می‌تواند در مواردی که پزشک شما می‌داند تومور به نقاط دیگر گسترش یافته اما محل دقیق انتشار را نمی‌داند، مفید باشد.

رایج‌ترین روش‌های درمان انواع تومور در چشم

اگر سوالی در مورد سرطان های چشمی و  روش درمان آن‌ها دارید در این قسمت کلیک کنید.

درمان سرطان‌های چشم بسیار تخصصی است. اهداف پزشکان ارائه درمان موفق برای سرطان و حفظ سلامت چشم و بینایی بیمار در صورت امکان و بازگرداندن ظاهر چشم پس از درمان است. اگر سرطان چشم در شما تشخیص داده شده است، پزشک شما بهترین گزینه برای درمان آن را با شما مورد بحث قرار خواهد داد. این روش های درمانی بستگی به عوامل متعددی دارد از جمله:

• نوع سرطان
  • محل و اندازه سرطان
  • اگر سرطان گسترش یافته است (متاستاز)
  • سن و سلامتی شما

ممکن است یکی از روش‌های درمانی زیر برای درمان سرطان یا برای کاهش علائم آن به شما توصیه شود.

درمان لیزر

یک لیزر از پرتوهای شدید و متمرکز نور برای از بین بردن بافت سرطانی چشم استفاده می‌کند. این روش گاهی اوقات برای درمان ملانوم یوویال استفاده می‌شود.

رادیوتراپی

متخصص چشم، پیشرفته ترین درمان های تابشی را برای درمان سرطان چشم برای شما فراهم می‌کند، از جمله:

• براچی تراپی ( Brachytherapy ): در این روش دانه‌های رادیواکتیو کوچک در بدن و نزدیک به تومور قرار داده می‌شوند. این تکنیک معمولا برای درمان ملانوما یوویال استفاده می‌شود.
  • پرتودرمانی سه بعدی ( ۳D-conformal radiation therapy ): پرتوهای رادیویی چندگانه بر شکل دقیق تومور تابانده می‌شود. این روش می‌تواند برای انواع خاصی از تومورهای مداری چشم استفاده شود.
  • پرتودرمانی تعدیل شده (IMRT): این روش درمانی برای شکل خاصی از تومور طراحی شده است. این روش برای درمان سرطان های مداری و پلک استفاده می‌شود.
  • جراحی پرتوهای استریوتاکتیک گاما ( Gamma Knife stereotactic radiation surgery ): پرتوهای دقیق تابشی از صدها زاویه مختلف به تومور تابانده می‌شود. این تکنیک برای انواع خاصی از تومورهای اوربیتال و پایه جمجمه استفاده می‌شود.

پروتون درمانی

پروتون درمانی برای تومورهای مداری مانند رابدومیوسارکوما مداری، عصب بینایی و مننژیوم های مداری، و انواع خاصی از سرطان های کیسه یا مجرای اشکی استفاده می‌شود.

آنتی بادی‌های مونوکلونال

این آنتی بادی های ویژه با سیستم ایمنی بدن برای کمک به مبارزه با سرطان چشم همکاری می‌کنند. چشم پزشکان ما آزمایش‌های بالینی از آنتی بادی‌های مونوکلونال را برای درمان لنفوم مداری و ملتحمه انجام داده اند.

کرایوتراپی برای درمان سرطان چشم

در این روش از سرمای زیاد برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این درمان با جراحی برای برخی از سرطان‌های ملتحمه مانند کارسینوم سلول سنگفرشی ملتحمه و ملانوم ملتحمه استفاده می‌شود.

درمان شیمی درمانی

چشم پزشکان تجربه شیمی درمانی موضعی در قالب قطره چشمی را دارند که ممکن است همراه با جراحی برای انواع خاصی از کارسینوم ملتحمه و ملانوم ملتحمه استفاده شود. شیمی درمانی ممکن است برای رتینوبلاستوما و انواع خاصی از لنفوم مداری انجام شود.

یکی از جراحی های زیر ممکن است برای درمان سرطان چشم استفاده شود.

• جراحی محافظتی چشم: این روش جراحی اغلب برای سرطان‌های پلک، سرطان های ملتحمه و سرطان های مداری امکان پذیر است. جراحان متخصص چشم ما از آخرین تکنیک‌های جراحی برای از بین بردن سرطان استفاده می‌کنند و هر تلاشی می‌کنند تا عملکرد و ظاهر زیبای چشم، پلک و ناحیه صورت شما حفظ شود.
  • برداشت از عنبیه: عنبیه (قسمت رنگی چشم) برداشته می‌شود.
  • ایریدوبکولکتومی ( Iridotrabeculectomy ): در این جراحی عنبیه و قسمت کوچکی از قسمت بیرونی چشم، برداشته می‌شوند.
  • جراحی بازسازی چشم: جراحان چشم پزشك و یا اكوپلاستی ما اغلب می‌توانند عملكرد چشم را حفظ كنند، از بینایی فرد محافظت کنند و ظاهر زیبای چشم و صورت را پس از جراحی و حذف سرطان پلك، سرطان ملتحمه یا سرطان مداری همچنان حفظ می‌کنند.
  • تخلیه چشم: برای درمان برخی از انواع سرطان چشم، کل چشم باید برداشته شود. این کار تنها در موارد پیشرفته و در برخی موارد خاص برای تومورهای پیشرفته داخل چشم مانند ملانوم یوویال یا رتینوبلاستوما انجام می‌شود.
  • حذف بافت اوربیتال: این جراحی مستلزم حذف کل چشم، پلک ها، پوست اطراف، عضلات اطراف، چربی و اعصاب چشم است. این روش گاهی اوقات برای سرطان‌های تهاجمی اوربیت یا سینوس‌ها، یا سرطان‌های پیشرفته یا عودکننده پلک یا ملتحمه مورد نیاز است.

مراقبت پس از درمان

اگر شما درمان خود را تمام کرده اید، پزشکان شما هنوز هم می خواهند از نزدیک شما را تحت نظر داشته باشند. بسیار مهم است که همه توصیه های بعد از درمان را جدی بگیرید و به آنها عمل کنید. در طی این معاینات، پزشکان شما را از نظر وجود علائم، مورد بررسی و ازمایش قرار می‌دهند و ممکن است برخی آزمایشات خاصی را برای شما در نظر داشته باشند. معاینات پس از درمان برای بررسی عود مجدد سرطان یا گسترش سرطان و نیز عوارض احتمالی برخی از درمان‌ها مورد نیاز هستند. این ملاقات های بعد از درمان یک زمان خوب برای شما است تا هر گونه سؤالی که باید به آن پاسخ داده شود، از تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید و در مورد هر مشکلی که ممکن است داشته باشید با آنها صحبت کنید. تقریبا هر درمانی که برای سرطان انجام می‌شود می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. بعضی از این عوارض ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد، اما بعضی دیگر می‌توانند تا آخر عمر در شما ادامه داشته باشند. در مورد هرگونه عارضه یا علائمی که شما را آزار می‌دهند با تیم مراقبت از سرطان خود در میان بگذارید تا راه حل مناسبی برای شما ارائه داده و به شما کمک کنند.

شرایط عمل لیزیک: میزان بینایی و سن بیمار برای لیزیک کردن چشم

عمل جراحی لیزیک یا جراحی به کمک لیزر رایج‌ترین نوع از