تاری دید ناشی از عیوب انکساری و بررسی تاثیر دیگر مشکلات چشم برآن

تاری دید

تاری دید به کمبود شدت بینایی اشاره‌دارد که منجر به ناتوانی در دیدن دقیق جزئیات می‌شود. تاری دید ممکن‌است ناشی از ناهنجاری‌هایی نظیر نزدیک‌بینی، دوربینی، پیرچشمی یا آستیگماتیسم باشد که می‌توان با لنزهای اصلاح (عینک) بهبود‌یابد و یا ممکن‌است تاری دید نشانه‌ای از وجود یک بیماری چشمی باشد. تاری دید ممکن‌است بسته به عالت آن در یکی از چشمها یا در هر دو چشم رخ‌دهد. همچنین ممکن‌است که تاری دید بینایی نشانه‌ای از بیماری‌های مانند میگرن یا سکته مغزی متعدد باشد که به‌طور مستقیم چشم را درگیرنمی‌کنند. البته گاهی‌اوقات ممکن‌است که در اثر مصرف بعضی از داروها و عوارض ناشی از آنها نیز فرد دچار تاری دید موقت شود.گاهی‌اوقات تاری دید بسته به علت آن با علائم دیگری از جمله سردرد، حساسیت به نور، قرمز و تحریک‌شدن چشم نیز همراه است.

تاری دید فقدان وضوح بینایی

تاری دید فقدان وضوح بینایی است که باعث‌می‌شود اشیاء بصورت نامتمرکز و مبهم ظاهر‌شوند. اغلب دید ابری، که در آن اشیاء مبهم بوده و به رنگ”شیری” دیده‌می‌شوند با تاری دید اشتباه‌گرفته می‌شود. معمولا دید ابری  علائم خاصی از بیماری‌های خاصی همچون آب مروارید است، اما دید تار و ابری هر دو می‌تواند علائمی از یک مشکل جدی چشم باشند. یک چشم پزشک مجرب می‌تواند میزان تاری دید را اندازه گیری‌کند و از طریق معاینه دقیق و کامل چشم، از جمله حساسیت کنتراست فضایی، معاینه با دستگاه اسلیت و چارت بینایی‌سنجی استاندارد اسنلن، علت آن را تعیین‌کند. در صورتی که تاری دید ناگهانی همچنان ادامه‌یابد می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی سلامتی باشد لذا در این شرایط باید بلافاصله به پزشک مراجعه‌کنید.

دلایل تاری دید کدامند؟

دلایل متعددی می‌تواند باعث تاری دید شود که در ادامه به آنها اشاره‌می‌کنیم:

نزدیک‌بینی

تاری دید در یک یا هر دو چشم ممکن‌است نشانه‌ی نزدیک‌بینی، همراه با خارش، خستگی چشم و سردرد باشد. نزدیک‌بینی شایع‌ترین عیب انکساری چشم است و باعث‌ تار دیده‌شدن اشیاء با فاصله دور می‌شود. عینک، لنزهای تماسی و جراحی انکساری مثل جراحی لیزیک و پی‌آر‌کی رایج‌ترین روش‌های اصلاح نزدیک‌بینی هستند.

دوربینی

تاری دید ناشی از دوربینی زمانی اتفاق‌می‌افتد که فرد می‌تواند اشیاء دور را به دقت ببیند اما چشمان وی قادر به شما تمرکز دقیق بر روی اشیاء نزدیک نیست و یا دیدن اشیاء از فاصله نزدیک باعث ایجاد فشار غیرمعمول و خستگی در چشم وی می‌شود. در مواردی که دوربینی شدید باشد حتی ممکن‌است که اشیاء دور نیز کمرنگ دیده‌شوند. دوربینی را نیز می‌توان مانند نزدیک بینی به کمک عینک، لنزهای تماسی و یا جراحی انکساری اصلاح‌کرد.

آستیگماتیسم

غالبا تاری دید در هر فاصله‌ای نشانه‌ای از آستیگماتیسم است. آستیگماتیسم که معمولا یک نوع خطای انکساری چشم محسوب‌می‌شود بر اثر شکل نامنظم قرنیه‌ چشم به‌وجود‌می‌آید. درآستیگماتیسم چشم صرف نظر از اینکه جسم در چه فاصله‌ای از چشم قراردارد، اشعه‌های نور نمی‌توانند در یک نقطه روی شبیکه چشم متمرکز شوند و دید واضح را فراهم‌کنند. آستیگماتیسم را می‌توان مانند نزدیک‌بینی و دوربینی به کمک عینک، لنزهای تماسی یا جراحی انکساری اصلاح کرد.

پیرچشمی

اگر بالای ۴۰ سال سن دارید و کم‌کم احساس‌می‌کنید که در شرایطی همچون خواندن کتاب، روزنامه یا یک تکه کاغذ دچار تاری دید ‌می‌شوید احتمالا این موضعیت ناشی از شروع پیرچشمی باشد که معمولا با بالارفتن سن رخ‌می‌دهد. هرچند ممکن‌است که علائم پیرچشمی (تار دیدن اشیاء در فاصله نزدیک، خستگی چشم به هنگام مطالعه) شبیه به دوربینی چشم باشد اما پیرچشمی کم‌شدن توانایی تمرکز بر روی اشیاء بدلیل سفت‌شدن عدسی‌های داخل چشم است و ربطی به نقص بینایی بر اثر شکل کلی چشم ندارد. عینک‌های چند کانونی یا پروگرسیو، بیفوکال‌ها و عینک‌های مطالعه از جمله راه‌های درمانی‌ رایج برای پیرچشمی هستند. همچنین گزینه‌های جراحی پیرچشمی نیز وجود دارد که شامل جراحی قرنیه، دید تک چشمی یا همان جراحی لیزیک منوویژن و کراتوپلاستی هدایتی می‌باشد. می‌توان جهت اصلاح عیوب انکساری و پیرچشمی، شفافیت و راحتی تمام عینک‌ها را به کمک پوشش ضدانعکاسی (آنتی‌رفیلکتیو) و عدسی‌های فتوکرومیک افزایش‌داد. برای جزئیات بیشتر در این خصوص به چشم پزشک مراجعه‌کنید.

خشکی مزمن چشم

سندرم خشکی چشم می‌تواند به روشهای متعددی از جمله تاری و اختلال در دید بر روی چشمان فرد تاثیربگذارد. هر چند اشک مصنوعی (قطره‌های روانکاری) می‌تواند کمک‌حال باشد اما ممکن‌است خشکی مزمن چشم  نیاز به داروهای تجویزی یا پلاگ‌های پانکتال داشته‌باشند تا چشم را روان و سالم نگه‌دارند.

بارداری

تاری دید در دوران بارداری امری رایج است و گاهی‌اوقات با  دوبینی چشم (ديالوپي) نیز همراه است. تغییرات هورمونی می‌تواند شکل و ضخامت قرنیه فرد را تغییرداده و باعث تاری دید در وی شود. همچنین خشکی چشمان در زنان باردار رایج است و می‌تواند منجر به تاری دید در این افراد شود. لازم به ذکر است که همواره در دوران بارداری هرگونه اختلال در دید را به پزشک اطلاع‌دهید. هرچند که تاری دید همیشه  یک مشکل جدی نیست اما ممکن‌است که در بعضی از موارد نشان‌دهنده دیابت بارداری یا فشار‌ خون بالا در فرد باشد.

میگرن‌های چشمی یا سردرد میگرنی

هرچند که به‌طور کلی میگرن چشمی و یا سردرد میگرنی غیرجدی و موقتی هستند اما تاری دید، سوسو زدن نور، دیدن هاله‌هایی از نور یا الگوهای زیگزاگ همگی از جمله علائم رایج قبل از شروع آنها هستند.

چیزهای شناور در چشم

ممکن‌است که دید فرد بر اثر قرارگرفتن لکه‌های موقت یا شناورهایی در میدان دید وی تارشود. معمولا این شناورها زمانی پدیدارمی‌شوند که تکه‌های بافت، گلبول‌های قرمز یا توده‌های پروتئینی در زجاجیه چشم به وجود ‌آیند. این اجسام با ایجاد سایه روی شبکیه باعث به وجود آمدن شکل‌هایی در دید شما می‌شوند. در حالی که تاری دید بخشی از روند طبیعی پیری است اما دیدن ناگهانی تعداد زیادی از شناورها می‌تواند بر پارگی و یا جداشدن شبکیه چشم دلالت‌داشته ‌باشد. در اینگونه مواقع باید بلافاصله به چشم‌پزشک مراجعه‌کرد.

تاری دید ناشی از جراحی لیزیک

ممکن‌است که فرد پس از انجام جراحی لیزیک و یا هر نوع جراحی انکساری دچار تاری‌دید فوری شود. هرچند که قاعدتا در طی گذشت چند روز این تاری دید رفع‌می‌شود اما گاهی‌اوقات ممکن‌است که این وضعیت تا چندین هفته نیز طول‌بکشد تا فرد مجددا بینایی خود را بصورت کامل بدست‌آورد.

قطره‌های چشم و سایر داورها

برخی از قطره‌های چشم، به‌خصوص قطره‌های چشم پزشکی که حاوی مواد نگهدارنده هستند، می‌توانند باعث تحریک چشم و تاری دید شوند. در بیشتر موارد، این عوارض‌جانبی را می‌توان با اشک مصنوعی، داروهای تجویزی خشکی چشم و یا پلاگ‌های پانکتال کنترل‌کرد. همچنین برخی از داروها مانند قرص‌های آلرژیک نیز می‌توانند باعث بروز عوارض‌جانبی همانند خشکی چشم و تاری دید شوند. ممکن‌است که متخصص اپتومیست یا چشم پزشک درحین معاینه کامل چشم به شما در خصوص عوارض‌جانبی تاری دید ناشی از هر یک از داروهای توضیحاتی‌بدهد.

گذاشتن‌ لنزهای تماسی به‌مدت طولانی

استفاده از لنزهای تماسی یکبارمصرف (و یا هر نوع لنزی) به مدت طولانی‌تر از تجویز پزشک سبب ایجاد پروتئین و سایر آثار مخرب در غشای اشک شما می‌شود تا بر روی لنزها ایجاد شود. این امر می‌تواند دچار تاری دید و افزایش خطر ابتلا به عفونت چشم شود.

ممکن‌است که تاری دید نشانه‌ای از مشکل جدی چشم باشد

• مشکلات و بیماری‌های چشم: اگر بیش از ۶۰ سال سن‌ دارید و دچار تاری دید ناگهانی هستید ممکن‌است یک سوراخ ماکولا در بخشی از شبکیه چشم یعنی محل تمرکز وجودداشته باشد. همچنین ممکن‌است که تاری دید نشانه ای از شبکیه جدا‌شده، تبخال چشم یا نوریت اپتیک (التهاب عصب بینایی) باشد. برخی از مشکلات و بیماری‌های چشم می‌توانند باعث از بین رفتن دائمی بینایی در فرد شوند لذا مراجعه به چشم‌پزشک جهت تشخیص و درمان سریع از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • آب مروارید: تغییرات بینایی مانند تاری دید یا دید ابری و همچنین سوسو زدن و هاله نور از جمله علائم آب مروارید می‌باشد. در صورتی آب مروارید خارج‌نشود در نهایت می‌تواند بقدری رشد کند که ابرهای ناشی از آن جلوی دید را مرز کوری می‌گیرند اما با جایگزین‌کردن آب مروارید با لنزهای مصنوعی، جراحی آب مروارید در بازگرداندن بینایی از دست‌رفته می‌تواند بسیار موفقیت‌آمیز باشد. می‌تواند در خصوص آب‌مروارید منجر به نابینایی بیشتر مطالعه‌کنید.
  • گلوکوم: تار دید یا “دید تونلی” ممکن‌است نشانگر گلوکوم یا آب سیاه باشد. سایر علائم مربوط به این بیماری ممکن‌است شامل کاهش تدریجی یا گاهی ناگهانی میدان دید در فرد همراه با تاری دید در لبه‌های دیدگاه وی باشد. در صورتی که این بیماری تحت‌درمان قرارنگیرد می‌تواند به از دست دادن بینایی و حتی کوری دائمی منجرشود.
  • دژنراسیون وابسته به سن ماکولا : از دست دادن تدریجی و تارشدن دید شامل کج‌شکلی‌هایی مانند دیدن خطوط مستقیم به شکل موجی و یا شکسته می‌تواند از جمله علائم دژنراسیون وابسته به سن ماکولا باشدکه علت اصلی نابینایی در افراد مسن است.
  • رتینوپاتی دیابتی: در صورت ابتلا به دیابت، ممکن‌است تاری ديد ناشی از ابتلا به رتينوپاتی ديابتی باشد. رتینوپاتی دیابتی يک بيماری تهديدکننده‌اي بینایی است که سبب بروز آسیب به شبکيه چشم می‌شود.
  • بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری‌های سیستمیک: تاری دید، اغلب در ارتباط با دوبینی، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری اصلی همانند خونریزی یا سکته‌ی مغز باشد؛ یا شاید هم نشانه اولیه بیماری مولتیپل اسکلروزیس باشد. اگر دچار تاری ديد یا دوبینی ناگهانی شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه‌کنيد.

اگر دچار تاری دید جزئی هستید که هرزگاهی پیش‌می‌آید، این حالت ممکن‌است صرفا ناشی از خستگی، بیش از حد قرارگرفتن در معرض نور خورشید یا فشار به چشم باشد. با این وجود، تغییرات ناگهانی یا مستمر در دید مانند تارشدن دید، دوبینی، دید تونلی، نقاط کور، هاله یا کمرنگ‌شدن نور چشم می‌تواند علائمی از یک بیماری جدی چشم یا سایر مشکلات سلامتی باشد. هرگاه دچار تغییرات ناگهانی در بینایی خود شدید باید همیشه بلافاصله با چشم پزشک تماس‌بگیرید.