بیماری تيروئيد چشمی

بیماری تيروئيد چشمی (TED) يک عارضه‌ی چشم است که باعث می‌شود عضلات و بافت نرم در داخل و اطراف کاسه چشم شما متورم شوند. این عارضه معمولا زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید شما دچار مشکل است. این عارضه همچنین ممکن است تیروئید افتالموپاتی (TAO)، تیروئید اوربیتوپاتی، گریوز، اربیتوپاتی یا افتالموپاتی گریوز (GO) نامیده شود. دوره التهاب و تورم ناشی از بیماری تیروئید چشمی به عنوان مرحله فعال شناخته می‌شود. این عارضه به طور کلی در مدت حدود شش ماه تا دو سال خودش از بین می‌رود. بعد از این، التهاب فروکش می‌کند و این به عنوان مرحله غیر فعال یا “از کار افتاده” شناخته می‌شود. این عارضه نیاز به درمان دارد.

وقتی تیروئید، چشم را هدف می‌گیرد

بیماری‌ تیروئید چشمی هنگامی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی بدن به پشت چشم حمله می‌کند و باعث التهاب می‌شود. این به طور عمده با تیروئید پرکار ناشی از بیماری گریوز همراه است، اگر چه بعضی اوقات در افراد مبتلا به تیروئید کم کار یا تیروئیدی که به طور طبیعی کار می‌کند رخ می‌دهد. درمان بیماری تيروئيد چشمی خفیف معمولا با استفاده از قطره‌های چشم و پماد چشم برای روان کردن چشم‌ها و جلوگیری از زخم‌های قرنيه شروع می‌شود. فشار بالا در چشم می‌تواند با همان قطره‌های چشمی که برای کاهش فشار در گلوکوم استفاده می‌شوند، درمان شود. برای موارد شدید جراحی ممکن است مورد نیاز باشد.

تیروئید چشمی چیست؟

عوارض و مشکلات تیروئید چشمی

بیماری تیروئید چشمی شايعترين نوع پرکاری تیروئید است، و یک بیماری خود ایمن است. غده تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در قسمت پایین گردن قرار دارد، و ترموستات داخلی بدن است، که دمای بدن را توسط ترشح ۲ هورمونی که سرعت سوختن کالری بدن و مصرف انرژی را کنترل می‌کنند، تنظیم می‌کند. اگر غده تیروئید هورمون‌های خیلی زیاد یا خیلی کم ترشح کند، منجر به پرکاری غده‌ی تیروئید می‌شود. در حالت متابولیسم بیش از حد فعال، تمام فرایندهای بدن سرعت می‌گیرند. ممکن است علائمی از جمله کج خلقی، عصبانیت، افزایش دمای بدن، افزایش عرق، مشکل خوابیدن، تغییر در چرخه قاعدگی، ضربان قلب نامنظم و خستگی را تجربه کنید.

چه چیزی منجر به بیماری تیروئید چشمی می‌شود؟

محرک دقیقی که منجر به حمله‌ی غده تیروئید به سیستم ایمنی می‌شود، به خوبی شناخته نشده است. با این حال، گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن ممکن است به چشم نیز حمله کند.

این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که عضلات چشم و بافت همبند در کاسه‌ی چشم حاوی پروتئین‌هایی هستند که مشابه سیستم ایمنی بدن مانند غده تیروئید به نظر می‌رسند. بنابراین، منجر به بیماری تیروئید چشمی می‌شود. در صورتی که این بیماری به سرعت درمان نشود می‌تواند منجر به کوری دائمی شود.

بیماری تیروئید چشمی اغلب همزمان با پرکاری تیروئید یا چند ماه بعد رخ می‌دهد. مهم است توجه داشته باشید که بیماری تیروئید چشمی حتی در صورتی که بیمار مبتلا به یوتیروئید است (سطح طبیعی تیروئید در بدن) رخ می‌دهد.

علائم و خطرات بیماری تیروئید چشمی

علائم بیماری تیروئید چشمی عبارتند از:

• تورم اطراف چشم‌ها
  • تاری دید یا دوبینی
  • برجستگی و بیرون زدگی چشم‌ها
  • فشار یا درد در چشم
  • حرکات محدود چشم ناشی از زل زدگی ثابت
  • اشک ریزی بیش از حد و قرمزی چشم
  • سندرم خشکی چشم به علت بسته شدن ضعیف پلک
  • از دست دادن بینایی ناشی از آسیب عصب بینایی به علت فشار بافت‌های التهابی در حدقه‌ی چشم

خطرات بیماری تیروئید چشمی

در صورتی که دارای یکی از موارد زیر می‌باشید، در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری تیروئید چشمی هستید:

• سن ۲۰ تا ۴۵
  • استرس فکری
  • اعضای خانواده مبتلا به بیماری گریوز
  • زنان ۷ برابر بیشتر از مردان تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند.
  • سیگار کشیدن (سیگاری‌ها نیز در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری تیروئید چشمی قرار دارند)

عوارض و مشکلات تیروئید چشمی

اکثر افراد مبتلا به عوارض دائمی نمی‌شوند. با این حال، اگر درمان به تعویق بی‌افتد یا در صورتی که بیماری تيروئيد چشمی شديد باشد، اثرات ماندگار می‌تواند وجود داشته باشد. عوارض احتمالی عبارتند از:

• آسیب دیدن دریچه‌ی شفاف چشم (قرنیه)
  • لوچی دائمی یا دوبینی (دیپلوپیا)
  • آسیب دیدن عصب چشم که به کاهش دید یا درجه‌ای از کوررنگی منجر می‌شود.
  • تغییر کردن ظاهر چشم، چشم تا حدی برجسته و بیرون‌زده باقی می‌ماند.

برای افراد مبتلا به بیماری شدیدتر، چشم انداز (پیش آگهی) بستگی به این دارد که این بیماری چقدر زود تشخیص داده شده و درمان چقدر شدید است.حدود ۱ نفر از هر ۴ نفر که مبتلا به بیماری شدید هستند در نهایت با کاهش بینایی مواجه خواهند شد.

روش‌های تشخیص تیروئید چشمی توسط پزشک

در صورتی که قبلا مشکل غده تیروئید در شما تشخیص داده شده‌ است، تشخیص تیروئید چشمی می‌تواند با معاینه به راحتی انجام شود.

• آزمایشات خون: آزمایش‌های خون برای تایید تشخیص ضروری هستند. آنها چگونگی عملکرد خوب غده‌ی تیروئید را با اندازه‌گیری پیام رسان‌های شیمیایی (هورمون‌ها) در خونتان بررسی می‌کنند.
  • اسکن‌ها: اگر پزشکان نیاز به بررسی تورم در کاسه‌ی چشم (حدقه چشم) داشته باشند، ممکن است از یک اسکن تصویربرداری با تشدید مغناطیس (MRI) استفاده کنند.
  • تست‌های دیگر: پزشکان ممکن است بخواهند تست حرکات چشم را انجام دهند تا ببینند که چه اندازه از عضلات تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

رایج‌ترین روش‌های درمان اشکال و انحراف دید بر اثر تیروئید (تیروئید چشمی)

اگر سوالی در مورد انحراف دید بر اثر بیماری تیروئید چشمی دارید در این قسمت کلیک کنید.

حتی اگر عملکرد تیروئید شما درمان شده و به حالت عادی بازگردانده شود، چشم شما باید از آنجایی که اغلب به پیشرفت ادامه می‌دهد، تحت نظارت قرار گیرد. اغلب آنقدر به عارضه‌ی از دست دادن بینایی بی‌توجهی می‌شود که دائمی می‌شود. درمان‌های بیماری تیروئید چشم معمولا به دو مرحله تقسیم می‌شوند:

مرحله اول

مرحله اول شامل درمان بیماری چشم فعال و تمرکز بر حفظ بینایی و بی‌عیبی قرنیه است. درمان‌ها شامل موراد زیر هستند:

قطره‌های چشم

چشم‌ها به این دلیل خشک می‌شوند که پلک‌ها نمی‌توانند چشم را پوشش دهند (به علت بیرون زدگی و برآمدگی چشم) و یا به این دلیل که غدد تولید کننده‌ی اشک تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و به درستی کارشان را انجام نمی‌دهند. برای موارد خفیف، اشک مصنوعی بدون نسخه می‌تواند با استفاده روزانه باعث تسکین فوری شود و یک ژل روان کننده می‌تواند به حفظ رطوبت چشم‌ها در طول خواب کمک کند.

پرتو درمانی اوربیتال

در صورتی که مشکلات چشم شما به خوبی عکس العمل نشان ندهند یا دچار عوارض شدید ناشی از کورتیکواستروئیدها ‌شوند، ممکن است پزشک این روش را توصیه کند. پرتو درمانی اوربیتال با استفاده از اشعه‌های ایکس هدفمند برای تخریب برخی از بافت‌های پشت چشم‌ها کار می‌کنند. با این حال، این درمان تنها برای افراد مبتلا به بیماری تیروئید چشمی خفیف تا متوسط کمی مؤثر است.

داروها

درمان با کورتیکواستروئیدهای تجویزی، مانند پردنیزون، ممکن است به کاهش تورم پشت مردمک چشم کمک کند. با این حال این روش با عوارضی مانند افزایش وزن، نوسانات خلقی، سطوح قند خون بالا و افزایش فشار خون همراه است.

منشورها

در صورتی که دچار دوبینی ناشی از بیماری تیروئید چشمی هستید، بودن منشورها در عینک‌تان ممکن است بينايي شما را تصحيح کند.

مرحله دوم

مرحله دوم درمان شامل اصلاح تغییرات دائمی غیر قابل قبول است که پس از اینکه عارضه‌های چشمی مرحله فعال ثابت شدند، ادامه می‌یابد. درمان‌ها عبارتند از:

جراحی وافشاری اوربیتال

اگر چشم‌هایتان خیلی برجسته و بیرون زده هستند پزشک ممکن است این عمل جراحی را توصیه کند. در این جراحی، پزشک استخوان‌های نازک که حدقه‌ی چشم را تشکیل می‌دهند حذف می‌کند، به طوری که چشم‌ها ممکن است به موقعیت نرمال‌تر بازگردند. این برای جلوگیری از ایجاد فشار در داخل چشم است و خطر ابتلا به بیماری تهدید کننده دید به نام گلوکوم را افزایش می‌دهد. عوارض احتمالی شامل بی‌حسی در لب‌ها و دوبینی هستند.

جراحی عضله چشم

التهاب ناشی از بیماری گریوز می‌تواند عضلات چشم شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ناتوانی چشم‌ها در تراز شدن به طور مناسب شود. این عارضه باعث لوچی می‌شود. به منظور دوباره تراز کردن چشم‌ها ممکن است جراحی لوچی مورد نیاز باشد. در این جراحی عضله‌ی چشم، پزشک شما عضله را در جایی که به تخم چشم متصل می‌شود، برش می‌دهد و سپس آن را خیلی عقب‌تر دوباره متصل می‌کند، که این امر باعث بهتر شدن حرکت و هم‌ترازی چشم بیمار می‌شود. گاهی اوقات بیش از یک عمل ضروری است.

جراحی رتراکشن یا تو کشیدن پلک

التهاب ناشی از بیماری تیروئید چشم می‌تواند باعث تو رفتن پلک شما شود. این تو رفتگی را می‌توان با جراحی اصلاح کرد، که عضلات پلک را شل می‌کند و یا ماده فاصله دهنده را به منظور تغییر مکان پلک وارد می‌کند. بهتر است جراحی چشم پس از جراحی وافشاری اوربیتال و انجام جراحی لوچی انجام شود.

درمان‌های خانگی برای بیماری تیروئید چشمی

• کمپرس سرد: رطوبت اضافه شده ممکن است چشم شما را تسکین دهد.
  • استفاده از عینک آفتابی بزرگ استفاده کنید: هنگامی که چشم‌ها برجسته و برآمده هستند، نسبت به نور و اشعه‌های ماورابنفش آسیب‌پذریتر می‌شوند. از عینک آفتابی استفاده کنید که قسمت بزرگی از صورتتان را بپوشاند. این همچنین با جلوگیری از وزیدن باد به سمت چشم‌ها به کاهش ناراحتی کمک می‌کند.
  • با نوار بستن: در صورتی که چشمتان در شب خشک می‌شود، از نوار جراحی برای آرام بستن چشم‌ها استفاده کنید.
  • خوب بخورید: از آنجایی که بیماری گریوز یک اختلال متابولیکی است، ضروری است که به دقت مراقب رژیم غذایی خود باشید. مقدار زیادی سبزیهای چلیپایی مانند بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، برگ خردل، کلم بروکسل و اسفناج بخورید. این غذاها تعدیل کننده قوی سیستم واکنش خودایمن ما هستند.
  • سرتان را بالا بگیرید: کمی بالا نگه داشتن سر نسبت به بقیه‌ی بدن به کاهش تجمع مایع در سر کمک می‌کند. که این کار ممکن است به کاهش فشار در چشم نیز کمک کند.
  • ترک کردن سیگار: سیگار کشید برای سلامتی‌تان بد است.

تومورهای چشمی: اختلال در سلول‌های پوستی چشم و تغییر رنگ لایه‌های آن

تومورهای چشم معمولا تومورهای ثانویه ناشی از سرطان هایی هستند