بیرون زدگی چشم

بیرون زدگی چشم بیماری نیست، بلکه نشانه یا علامتی است که به دلیل اثر گذاری یک بیماری بر غده تیروئید، ایجاد می‌شود. غده تیروئید در گردن قرار دارد و میزان انرژی مورد استفاده بدن (متابولیسم) را کنترل می‌کند. گاهی اوقات بیماری تیروئید باعث بروز علائمی می‌شود که روی چشم تاثیر می‌گذارد، به آن بیماری تيروئيد چشمی و يا اربیتوپاتي تيروئيد گفته می‌شود. این یکی از بیماری هایی است که موجب بیماری تيروئيد چشمی می‌شود، و از این رو، بیرون زدگی چشم، بیماری گریوز نامیده می‌شود. اگر بیرون زدگی چشم به سرعت درمان نشود ممکن است به طور دائم چشم شما را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا می دانستید پرکاری تیروئید مهم ترین عامل بیرون‌زدگی چشم است؟!

وقتی بیرون زدگی چشم ناشی از بیماری تيروئيد چشمی باشد، معمولا ظاهر چشم‌ها خود به خود به حالت عادی برنمی‌گردند. اما، ممکن است با گذشت زمان بهتر شوند. علائمی مثل قرمزی ،حساسیت و تورم چشم‌ها معمولا بعد از چند ماه کاهش پیدا می‌کنند. البته، در برخی موارد ممکن است بیشتر از دو سال طول بکشد. حدود ۱ نفر از ۲۰ نفری که بیماری تيروئيد چشمی دارند ممکن است بدتر شوند و دچار دوبینی يا اختلال بينايي شوند. درمان مشکلات اساسی تیروئید لزوما به بیرون زدگی چشم کمک نمی‌کند، اما بیماری تیروئید باید درمان شود. کورتیکواستروئیدها داروهایی هستند که می‌توانند تورم چشم شما را کاهش دهند و رادیوتراپی (پرتودرمانی با انرژی بالا) نیز درمان موثری به شمار می‌آید. در موارد نادر، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

بیماری گریوز، مهم ترین عامل بیرون زدگی چشم

بیماری گریوز یک بیماری خود ایمن است. به این معنی که سیستم ایمنی بدن – سیستم دفاع طبیعی بدن – به برخی از سلول‌ها و بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند. معمولا این مشکل باعث می‌شود غده تیروئید بیش از حد فعال شود (پرکاری تیروئید). بیماری گریوز موجب بروز بیماری تيروئيد چشمی همراه با علائم زیر می‌شود:

یکی از علائم شایع بیماری تيروئيد چشمی بیرون زدگی چشم است، اما گاهی اوقات بيماری تيروئيد چشمی موجب پف کردن چشم ها نمی‌شود. تقریبا یک سوم افراد مبتلا به بیماری گریوز, بیماری تیروئید چشمی دارند و معمولا همه بیرون زدگی چشم دارند.این مورد به ویژه در زنان ۳۰-۵۰ ساله و افرادی که سیگار می‌کشند، بیشتر دیده می‌شود. بیماری خود ایمن زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن (دفاع بدن علیه بیماری و عفونت) به اشتباه به بافت سالم حمله می‌کند. در مورد بیماری تيروئيد چشمی، سيستم ايمني بدن عضلات و بافت‌هاي چربي اطراف و پشت چشم را تحريک مي‌کند و باعث مي‌شود که ملتهب (متورم) شوند. بیماری تیروئید چشمی گاهی اوقات روی افرادی که تیروئید کم کار دارند نیز تاثیر می‌گذارد و به ندرت روی افراد با عملکرد طبیعی تیروئید تاثیر می‌گذارد.

علائم بیرون زدگی چشم بر اثر تیروئید

بیرون زدگی چشم به معنی باد کردن و یا جلو آمدن کره‌ی چشم است. تورم بافت‌ها در پشت چشم، چشم‌ها را به جلو هدایت می‌کند و آنها را از حدقه جلوتر می‌برد. حدقه‌های چشم از استخوان‌های سفت و محکمی ساخته شده‌اند و انعطاف پذیری لازم برای پوشاندن چشم بیرون زده را ندارند. بافت های پف کرده در پشت چشم ها  باعث می‌شوند که پلک‌ها باز شوند چشم ها بیرون زده و به حالت متعجب به نظر برسند. در این حالت قسمت زیادی از سفیدی چشم شما مشخص می‌شود. پلک ها جمع می‌شوند یا عقب می‌روند و چشم ها کاملا باز می‌شوند. خارش، درد و خشکی چشم نیز علائم شایع در ارتباط با بیرون زدگی چشم هستند.

کاهش حرکت چشم

با بیرون زدگی چشم ممکن است حرکات چشم کاهش پیدا کند. چون عضلاتی که چشم های شما را حرکت می‎دهند، سفت می‌شوند و چشم های شما به سختی حرکت می‌کنند. سفتی ماهیچه موجب دوبینی (ديالوپي) می‌شود.

بیماری های دیگر چشم

گاهی اوقات تشخیص بیماری تيروئيد چشمی دشوار است، به ويژه در مراحل اوليه و زمانی بیرون زدگی چشم وجود ندارد. در این موارد، ممکن است به اشتباه درمان برای بیماریهای دیگری مانند موارد زیر داده شود:

• ورم ملتحمه
  • التهاب بخشی از چشم
  • آلرژی
  • تب یونجه

عواملي كه بیشتر نشان دهنده بيماري تيروئيد چشمی هستند تا بیماری های دیگر عبارتند از:

• علائم تب یونجه در زمان اشتباهی از سال رخ می‌دهد
  • درمان بیماری‌های ملتحمه، آلرژی  یا تب یونجه موثر نیست
  • چشمان شما خارش ندارد (در بیماری تيروئيد چشمی،چشم خارش ندارد ولی در بیماری های ديگر شايع است)
  • چشم ها به هم چسبیده نیستند (معمولا چشم ها در بیماری ورم ملتحمه به هم چسبیده‌اند اما در بیماری تیروئید چشمی اینطور نیست)
  • هنگام که به اطراف و پایین نگاه می‌کنید پشت چشم ها درد می‌گیرد (این مورد در بیماری تیروئید چشمی طبیعی است اما برای بیماری های دیگر طبیعی نیست)
  • دو بینی
  • سابقه شخصی یا خانوادگی بیماری تیروئید چشمی

روش تشخیص مشکلات چشمی پرکاری تیروئید

در بیرون زدگی چشم اغلب چشم ها جلو آمده و یا از حدقه خارج می‌شوند و سفیدی چشم بیشتر از قبل مشخص می‌شود.

ارجاع به چشم پزشک

اگر پزشک عمومی به بیرون زدگی چشم مشکوک شود شما را به چشم پزشک ارجاع می‌دهد، تا برای تایید تشخیص این بیماری بررسی‌های بیشتری انجام دهد. چشم پزشک, متخصص تشخیص و درمان بیماری های چشم است. آنها عمدتا در بیمارستان و بخش چشم پزشکی کار می‌کنند. برای تایید تشخیص بیرون زدگی چشم، آزمایش خون یا آزمایش عملکرد تیروئید انجام می‌شود تا ببینند آیا غده تیروئید شما به درستی کار می‌کند یا خیر. چشم پزشک هم آزمایشاتی انجام می‌دهد تا توانایی حرکت چشم شما را بررسی کند و با ابزاری به نام اگزوفتالومتر میزان برآمدگی چشم را اندازه گیری خواهد کرد.

سی تی اسکن(CT)یا ام آر آی(MRI)

برای بررسی دقیق‌تر حدقه چشم از اسکن توموگرافی کامپیوتری(CT)یا اسکن رزونانس مغناطیسی(MRI) استفاده می‌شود. در طی سی تی اسکن ، تصاویری که از بدن شما گرفته می‌شود و با استفاده از رایانه با هم ترکیب می‌شوند تا تصویر دقیقی ایجاد کند. اسکن” ام آر آی” با تکنیکی مشابه به این میدان مغناطیسی قوی ایجاد می‌کند و از امواج رادیویی برای تولید تصویر دقیق از داخل بدن شما استفاده می‌کند.  CTیا MRI می‌توانند هر گونه ناهنجاری که در چشم ها و اطراف آنها وجود دارد، مانند تومور (رشد) مشخص کنند.

متداول‌ترین راه های درمان بیماری تیروئید چشمی در افراد

اگر سوالی در مورد هریک از روش های درمانی بیرون زدگی چشم بر اثر پرکاری تیروئید دارید در این قسمت کلیک کنید.

اگر بیرون زدگی چشم برای شما تشخیص داده شده است، چشم پزشک از شما می‌خواهد که به طور منظم برای معاینه مراجعه کنید. زیرا در برخی افراد، بیماری بیرون زدگی چشم ممکن است بدتر شود و عملکرد چشم شما باید تحت کنترل باشد. اگر شما بیرون زدگی چشم داشته باشید، درمانی که چشم پزشک پیشنهاد می‌کند به علت علائم شما بستگی دارد.

سیگار کشیدن را متوقف کنید

خطر ابتلا به بیماری تيروئيد چشمی در افرادي که سيگار مي‌کشند هشت برابر بيشتر از افرادي است که سيگار نمي‌کشند و يا سیگار را ترک می‌کنند. واکنش افراد سیگاری به درمان نیز بدتر از افرادی است که سیگار نمی‌کشند، اما اگر سیگار را ترک کنند این شرایط خیلی سریع تغییر پیدا می‌کند. اگر سیگار می‌کشید، احتمال اینکه تیروئید پرکار شما پس از یک دوره درمانی با داروهای تیوآمید بهبود پیدا کند خیلی کمتر از افرادی است که سیگار نمی‌کشند.

دارو

هنگامی که بیرون زدگی چشم به علت مشکل تیروئید ایجاد می‌شود، توصیه می‌شود ابتدا به دنبال درمان عملکرد غده تیروئید باشید. هدف از این نوع درمان، بازگشت سطح هورمون تیروئید به حالت طبیعی است. به عنوان مثال، تیروئید پرکار را می‌توان با تیوآمید درمان کرد، تیوآمید نوعی داروست که مانع از تولید بیش ازحد هورمون تیروئید می‌شود. درمان با ید رادیواکتیو یکی دیگر از درمانهای تیروئید پرکار است. با خوردن ماده شیمیایی به نام ید رادیواکتیو که در غده تیروئید شما تشکیل می‌شود این غده کوچک می‌شود. درمان مشکلات تیروئید لزوما باعث بهبود علائم و نشانه‌های شما نمی‌شوند. با این حال،اگر تیروئید پرکار یا کم کار درمان نشوند، باعث بدتر شدن شرایط چشم می‌شوند. به طور کلی، هر چه بیماری بیرون زدگی چشم برای مدت طولانی‎تر و شدیدتر ادامه داشته باشد، احتمال این که دائمی شود بیشتر است. باید به محض اینکه متوجه این بیماری شدید، با پزشک مشورت کنید تا درمان بلافاصله شروع شود.

کورتیکواستروئیدها

برای درمان موارد شدید بیماری تيروئيد چشمی کورتیکواستروئیدها تجویز می‌شوند ، به خصوص زمانی که چشم ها دردناک و ملتهب هستند. کورتیکواستروئیدها اغلب برای کاهش تورم و التهاب استفاده می‌شوند. ممکن است یک دوز بالا از کورتیکواستروئید به نام گلوکوکورتیکوئید تجویز شود. این درمان موثر است اما ممکن است منجر به عوارض جانبی مانند:

• افزایش وزن
  • بی خوابی
  • پوکی استخوان
  • زخم معده

گاهی اوقات کورتیکواستروئیدها به صورت داخل رگی تزریق می‌شود، چون به نظر می‌رسد این روش ایمن‌تر و موثرتر از مصرف قرص‌های کورتیکواستروئید است.

پرتودرمانی حدقه چشم

پرتودرمانی نوعی درمان است که با استفاده از دوزهای کنترل شده اشعه با انرژی بالا، معمولا اشعه ایکس، برای از بین بردن سلول‌ها استفاده می‌شود. برای کاهش تورم می‌توان از دوزهای پایین رادیوتراپی در چشم استفاده کرد. این پرتودرمانی حدقه چشم نامیده می‌شود. در بعضی مواقع پرتودرمانی از همان ابتدا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما گاهی اوقات بعد از اینکه کورتیکواستروئید به تنهایی موثر نبود و یا وضعیت شما بدتر شده بود از آن استفاده می‌شود. همزمان با کورتیکواستروئیدها نیز می‌توان از آن استفاده کرد. بررسی تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که پرتودرمانی در درمان علائم چشم ناشی از بیماری گریوز موثر است و اگر درمان به درستی انجام شود، این عوارض به حداقل می‌رسد.

جراحی

در برخی موارد برای بیماری بیرون زدگی چشم، جراحی درمان بسیار موثری است. البته این به علت اصلی بیماری شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر بیرون زدگی چشم به علت اشکال ارتباط بین سرخرگ ها و رگ های داخل چشم باشد، ممکن است جراحی انجام شود. جراحی تنها درمانی است که بیرون زدگی چشم را در افراد مبتلا به بیماری تیروئید چشمی را بهبود می‌بخشد. اگر چشم شما علائم دیگری دارد که دائمی شده‌اند و بدتر نمی‌شوند ممکن است جراحی یکی از گزینه‌های درمانی مناسب برای شما باشد. به طور مثال:

• دو بینی با جراحی روی عضلاتی که چشم را به عقب برمی‌گردانند درمان می‌شود
  • جراحی پلک کمک می‌کند تا بتوانید دوباره چشم‌های خود را به طور کامل ببندید

جراحی رفع فشار حدقه

در مواردی که بیرون زدگی چشم شدید است، مانند زمانی که بینایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ممکن است برای برداشتن سطح استخوانی چشم (حدقه) نیاز به جراحی باشد. به این روش جراحی رفع فشار حدقه چشم گفته می‌شود. در طی این عمل جراحی، مقدار کمی از استخوان حدقه‌ی چشم برداشته می‌شود. مقداری از چربی‌های اطراف حدقه نیز حذف می‌شوند. با این کار هر گونه مواد اضافی که ایجاد شده و باعث هل دادن چشم به طرف جلو شده است، برداشته می‌شود تا چشم‌ها به جای خودشان برگردند. ممکن است برخی عوارض بعد از جراحی رخ دهند، مثلا فرد دچار دوبینی شود و یا اگر قبل از جراحی دوبینی داشته است بدتر می‌شود. از جراح خود بخواهید که مزایا و خطرات این روش را برای شما شرح دهد. شايع ترين علت انجام عمل جراحي رفع فشار حدقه چشم، بهبود ظاهر افرادی است که مبتلا به بيماري تيروئيد چشمي هستند و دچار بیرون زدگی چشم شده‌اند. زمانی جراحی لازم است که بینایی شما در معرض خطر باشد. نتایج به دست آمده از مراکز درمانی که تجربه کافی در این زمینه دارند عالی است.

درمان‌های دیگر

درمان‌های دیگر که می‌توانند برای درمان علائم بیماری تیروئید چشمی مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

• بالا بردن سر تخت، می‌توانید برای کاهش پف کردگی در اطراف چشم از بالش اضافی زیر سر خود استفاده کنید،
  • استفاده کردن از عینک آفتابی . اگر فتوفوبیا دارید (حساسیت به نور) از عینک آفتابی استفاده کنید
  • استفاده از قطره چشم اگر خشکی چشم دارید برای مرطوب کردن چشم از قطره چشم استفاده کنید
  • اگر دو بینی دارید، روی یکی از چشم‌ها محافظ قرار دهید
  • مصرف مکمل سلنیوم، به افرادی که به تازگی مبتلا به بیماری تیروئید چشمی شده‌اند و هنوز بیماری آنها خفیف است کمک می‌کند (سلنیوم ماده معدنی است که در آجیل، گوشت و ماهی یافت می‌شود)

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

تومورهای چشمی: اختلال در سلول‌های پوستی چشم و تغییر رنگ لایه‌های آن

تومورهای چشم معمولا تومورهای ثانویه ناشی از سرطان هایی هستند