افتادگی پلک ناشی از ضعف ماهیچه درمان باتقویت عضلات پیشانی

پتوز مشکل چشم است که منجر به افتادگی پلک بالا می‌شود. این مشکل ممکن است در یک یا هر دو چشم رخ دهد و  برخی افراد تنها افتادگی کمی دارند و در برخی دیگر ممکن است تا حدی باشد که دید آنها را دچار مشکل کند. در برخی موارد، افتادگی پلک ممکن است به علت روند طبیعی پیری یا به دلیل آسیب یا آب مروارید ایجاد شود. افتادگی پلک می تواند در دو چشم یا حتی در یک چشم ایجاد شود و نیاز به توجه فوری دارد، چرا که این مشکل می‌تواند باعث ایجاد تداخل در دید شما شود. با این وجود ، در برخی موارد، ورزش‌های چشم ممکن است به شما کمک کند تا بطور طبیعی از این مشکل رهایی پیدا کنید.

افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک پاتولوژی، که همچنین پتوز نامیده می‌شود ، ممکن است به دلیل ضربه، سن یا اختلالات پزشکی مختلف رخ دهد. این مشکل که پتوز یا افتادگی پلک یک طرفه نامیده می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که در یک چشم ایجاد شده ، و هنگامی که در هر دو چشم ایجاد شود به آن پتوز دو طرفه می‌گویند. این مشکل ممکن است موقتی یا می‌تواند دائمی باشد. افتادگی پلک ممکن است  در زمان تولد وجود داشته باشد که به آن پتوز مادرزادی گفته می‌شود، یا می‌تواند بعد از تولد در طول زندگی رخ دهد، که به آن پتوز اکتسابی می‌گویند.

بسته به شدت این مشکل ، افتادگی پلک بالا می‌تواند دید چشم را مسدود کرده یا دید را به شدت کاهش دهد که بستگی دارد چه مقدار از مردمک چشم را می‌پوشاند. در اکثر موارد، این مشکل بطور طبیعی یا از طریق درمان‌های پزشکی برطرف می‌شود.

چه کسانی به افتادگی پلک دچار می‌شوند؟

علت‌های متفاوتی برای افتادگی پلک وجود دارد، که شامل علت‌های طبیعی تا مشکلات جدی شدیدتر می‌باشد. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا علت این مشکل را دریابید.

هر کسی ممکن است به افتادگی پلک دچار شده و  تفاوت قابل توجهی در شیوع آن در زنان و مردان یا بین نژادهای مختلف وجود ندارد.  با این وجود، افتادگی پلک در افراد مسن به دلیل روند طبیعی پیری شایع‌تر است.  عضله بالا برنده (لواتور) مسئول بالا کشیدن پلک چشم است. همچنان که سن شما بالا می‌رود، این عضله می‌تواند کشیده شده و در نتیجه باعث افتادگی پلک ‌شود. با این حال به خاطر داشته باشید که افراد در همه سنین می‌توانند به افتادگی پلک دچار شوند. گرچه نادر است، اما گاهی اوقات کودکان با این مشکل به دنیا می‌آیند. گاهی علت دقیق آن مشخص نیست، اما گاهی ممکن است به دلیل ضربه ایجاد شود. افتادگی پلک می‌تواند نورولوژیکی نیز باشد.

علت افتادگی پلک در کودکان

شایع‌ترین علت افتادگی مادرزادی پلک به دلیل رشد نامناسب عضله بالا برنده است. کودکانی که دچار پتوز هستند، ممکن است به آمبلیوپیا که تنبلی چشم نامیده می‌شود، نیز مبتلا شوند. این اختلال می‌تواند دید آنها را محدود کرده یا دچار تاخیر کند.

مشکلات پزشکی

اگر پلک شما دچار افتادگی شده، می‌تواند نشانه یک مشکل پزشکی اساسی باشد، بویژه اگر بر هر دو چشم اثر بگذارد. اگر فقط یکی از پلک‌ها افتاده باشد، ممکن است نتیجه یک آسیب به عصب یا گل‌مژه موقتی است. انجام لیزیک مداوم یا جراحی آب مروارید به علت کشیده شدن عضله یا تاندون، گاهی اوقات عامل ایجاد افتادگی پلک است.

مشکلات جدی

در برخی موارد، افتادگی پلک به علت مشکلات جدی‌تر مانند سکته مغزی، تومور مغزی یا سرطان عصب‌ها یا عضلات ایجاد می‌شود. اختلالات نورولوژیکی که بر عصب‌ها یا عضلات چشم اثر می‌گذارد- مانند میاستنی گراویس- نیز می تواند منجر به افتادگی پلک شود.

علائم افتادگی پلک چیست؟

علائم اصلی افتادگی پلک این است که یک یا هر دو پلک بالا شل و آویزان می‌شود. در برخی موارد، این مشکل بر دید شما تاثیر می‌گذارد. با این وجود، بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که افتادگی پلک به ندرت قابل توجه است یا همیشه رخ نمی‌دهد. ممکن است چشم‌های شما به شدت خشک یا اشک‌آلود باشد، و صورت شما خسته و کسل به نظر برسد.

رنج‌آورترین ناحیه، اطراف چشم‌ها است، و ممکن است احساس درد داشته باشید که می‌تواند باعث شود خسته به نظر برسید. برخی از افراد که دچار افتادگی پلک شدید هستند، ممکن است لازم باشد که سرشان را به عقب کج کنند تا هنگام صحبت کردن یا حتی زمانی که یک گفتگوی عادی را انجام می‌دهند، بتوانند به درستی ببینند.

پزشک باید افتادگی مزمن پلک را بررسی کرده تا اطمینان حاصل کند که مشکل مهمی وجود ندارد.  بخصوص اگر متوجه شدید که با شروع افتادگی پلک ،سردردهای میگرنی یا مشکلات دیگر در شما رخ داد، بررسی آن توسط پزشک بسیار اهمیت دارد.

افتادگی پلک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک معاینات فیزیکی را انجام خواهد داد و درباره سابقه پزشکی شما سؤالاتی خواهد پرسید. هنگامی که شما توضیح دهید که هر از چه مدت افتادگی پلک رخ می‌دهد و مدت زمانی که این اتفاق رخ داده، چقدر است، پزشک برای یافتن علت این مشکل آزمایشاتی را انجام خواهد داد.

معاینه لامپ اسلیت ممکن است برای شما انجام شود تا پزشک بتواند از نزدیک با کمک نور با شدت بالا چشم شما را ببیند. چشم‌های شما در حین معاینه گشاد می‌شود، از این رو ممکن است کمی احساس ناراحتی در چشم خود داشته باشید.

معاینه دیگری که می‌تواند برای تشخیص مشکلاتی مانند افتادگی پلک بکار رود، تست تنسیلون است. پزشک ممکن است دارویی به نام تنسیلون که بطور کلی به نام ادروفونیوم شناخته می‌شود، در یکی از رگ‌های شما تزریق کند. ممکن است از شما بخواهند که چندین بار پاهایتان را روی هم انداخته و سپس بردارید یا بیاستید و بنشینید. پزشک شما را تحت نظر می‌گیرد تا اگر تنسیلون بر قدرت ماهیچه‌های شما اثر بگذارد، متوجه شود. این کار به آنها کمک می‌کند تا تعیین کنند که آیا مشکلی که میاستنی گراویس نامیده می‌شود، علت افتادگی پلک است .

افتادگی پلک چگونه درمان می‌شود؟

درمان افتادگی پلک به علت خاص آن و شدت افتادگی بستگی دارد. اگر این مشکل ناشی از سن یا چیزی است که با آن به دنیا آمده‌اید ، ممکن است درمان مناسبی برای آن پیدا نکنید.  پزشک ممکن است بیان کند که هیچ کاری لازم نیست که انجام شود، زیرا این مشکل برای سلامتی شما خطرناک نیست. با این وجود، اگر تمایل دارید که افتادگی را برطرف کنید، می‌توانید گزینه جراحی را انتخاب کنید. اگر پزشک دریابد که افتادگی پلک شما به علت مشکل مهمی رخ داده است، احتمالاً این مشکل درمان می‌شود. این درمان‌ها عمدتاً افتادگی پلک را متوقف می‌کند.

ورزش‌های چشم برای درمان افتادگی پلک

سبک زندگی سالم و ورزش‌های صورت می‌تواند جریان خون را افزایش داده و کلاژن و الاستین تولید کند، این مواد برای سفت‌تر شدن پوست ضروری هستند.

• ابتدا بدن خود را در حالت آرام قرار دهید و روی یک صندلی راحت بنشینید و چشم‌های خود را به مدت ۲ دقیقه ببندید. پس از آن، چشم‌های خود را باز کنید و مردمک چشم خود را در جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید و سپس به مدت ۵ دقیقه بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.
  • دوباره چشم‌های خود را ببندید ، با استفاده از انگشتان هر دو پلک بالا و پایین خود را همزمان تا جایی که امکان دارد و بدون اینکه چشم‌های خود را باز کنید، به سمت بالا و بیرون بکشید. ۵ ثانیه در این حالت بمانید و آن را رها کنید و این روند را ۵-۸ بار تکرار کنید.

به اندازه کافی بخوابید

خوابیدن نیز برای چشم‌ها ضروری است، زیرا در زمان خواب چشم‌های شما نیز حداقل ۸ ساعت در روز بطور کامل استراحت می‌کند، این کار همچنین برای پوست زیر چشم شما و برای کل بدن مناسب است.

آب

هیدراته ماندن بدن می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها و دیگر اتفاقات بد برای بدن جلوگیری کند. از این رو لازم است که همیشه پوست زیر چشم مرطوب بماند. می‌توانید با استفاده از آبکشی صورت خود با آب سرد و همچنین پاشیدن مقداری آب در چشم‌ها در صبح ، چروک‌ها و گودی زیر چشم را برطرف کنید. همچنین حداقل ۸ لیوان آب برای هیدراته ماندن بدن بنوشید.

عصای پلک

عصای پلک یک گزینه غیرجراحی است که شامل اضافه کردن یک اتصال به فریم عینک شما است. این اتصال یا عصا با نگه داشتن پلک در جای خود، از افتادگی جلوگیری می‌کند. دو نوع عصای پلک وجود دارد:  قابل تنظیم و تقویتی. عصای قابل تنظیم به یک طرف فریم عینک متصل می‌شود در حالی که عصای تقویتی به هر دو طرف فریم وصل می‌شود.  عصاها می‌توانند تقریباً روی تمامی عینک‌ها وصل شده اما روی فریم‌ها فلزی بهتر متصل می‌شود. اگر تمایل دارید که از این عصای پلک استفاده کنید، با چشم‌پزشک یا جراح پلاستیکی که روی افراد دچار افتادگی پلک کار می‌کند، مشورت کنید.

جراحی

پزشک ممکن است جراحی افتادگی پلک را پیشنهاد دهد. در طول این عمل ، عضله بالا برنده یا لواتور سفت‌تر می‌شود.  اینکار موجب می‌شود که پلک به سمت بالا و در محل مورد نظر قرار بگیرد. در کودکانی که دچار افتادگی پلک هستند، پزشکان گاهی اوقات جراحی را پیشنهاد می‌دهند تا از شروع آمبیلیوپیا یا تنبلی چشم جلوگیری کنند.

با این وجود، خطراتی همراه با این جراحی وجود دارد که شامل خشکی چشم، خراشیده شدن قرنیه و هماتوم است. هماتوم تجمع خون است. علاوه بر این، بالا یا پایین کشیدن بیش از حد پلک توسط جراحان در این عمل غیرمعمول نیست.

روش جایگزین دیگر عمل بالا کشیدن است که در آن عضلات پیشانی برای بالا کشیدن پلک به کار می‌رود.

آیا می‌توان از افتادگی پلک جلوگیری کرد؟

راهی برای جلوگیری از افتادگی پلک وجود ندارد. تنها آشنایی با علائم و دریافت معاینات منظم چشم، می‌تواند به شما کمک کند تا با این اختلال مقابله کنید. اگر متوجه شده‌اید که کودک شما دچار افتادگی پلک است، فوراً آنها را نزد پزشک ببرید تا تحت نظر قرار گرفته و درمان شود. چون این مشکل بر دید شما اثر می‌گذارد، باید آن را جدی بگیرید. ممکن است بتوانید با مراجعه سریع به پزشک از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

چشم انداز دراز مدت برای افراد مبتلا به افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک معمولاً برای سلامتی خطرناک نیست. با این حال، اگر پلک شما باعث انسداد دید شما می‌شود، باید از رانندگی کردن تا زمانی که این مشکل درمان می‌شود، خودداری کنید. چشم انداز دراز مدت به علت افتادگی پلک بستگی دارد.  اکثر اوقات افتادگی پلک تنها یک مشکل زیبایی است. با این حال چون افتادگی پلک‌ها می‌تواند گاهی اوقات نشانه‌ای از یک مشکل خطرناک‌تر باشد، همیشه ابتدا با پزشک مشورت کنید.